Edith och JulianIdeologin fyller samma funktion som märkesväska

Naoise Dolan är född i Dublin. ”Edith och Julian”, hennes debutroman, nominerades tidigare i år till Sunday Times pris för bästa roman av en ung författare.
Naoise Dolan är född i Dublin. ”Edith och Julian”, hennes debutroman, nominerades tidigare i år till Sunday Times pris för bästa roman av en ung författare. Foto: Ellius Grace/TT

Naoise Dolan tillhör en skara unga irländska författare som skriver om samtiden med skärpa och svartsyn. Erika Vallin har läst en underhållande debutroman om den självmedvetna generationen, där hela världen tycks kretsa kring det egna jaget.

Under strecket
Publicerad
Foto: Wahlström & Widstrand
Annons

”Hon vände sitt vita ansikte mot honom, passiv, som ett hjälplöst djur”, skriver James Joyce i ”Dublinbor” när den unga Eveline i vanmakt över alltings hopplöshet ber till Gud och hoppas på en vändning. Novellsamlingen ses ofta som ett ungdomsverk – en skrivövning som ledde vidare till romaner som ”Ulysses” och ”Finnegans wake” – och handlar om att fastna i livet, samhällsklassen eller relationen.

Drygt hundra år senare besvarar en ny generation irländska författare samma frågor på sitt sätt. Bästsäljaren Sally Rooney i ”Samtal med vänner” och ”Normala människor”, Louise Nealon med debutromanen ”Snowflake” som ges ut våren 2021 men redan är omskriven i och med ett uppseendeväckande förskott – och Naoise Dolan med sin framgångsrika och hyllade debut ”Edith och Julian”.

Annons
Annons
Annons