Annons

Ideologi har fått styra pedagogiken i skolan

Pedagogiken i skolorna har sällan något stöd i forskningen. Istället vilar undervisningsmetoderna på ideologisk grund. Därför är det hög tid att städa bort de pedagogiska myterna och blicka framåt, skriver Margareta Pålsson (M), ordförande i riksdagen utbildningsutskott.

Under strecket
Publicerad

Om vi genomgår en medicinsk behandling, kan vi självfallet utgå från att den har utvärderats och ges stöd av vetenskaplig evidens. De undervisningsmetoder som praktiseras i våra skolor har däremot sällan något stöd i seriös forskning överhuvudtaget. Så länge undervisningsmetoderna vilar på rätt ideologisk grund, har vilka metoder som helst accepterats. Det är hög tid att städa bort de pedagogiska myterna och blicka framåt. När vi väl monterat ned de regelverk som grundlade socialdemokraternas flumskola, tar vi nästa steg. Ett arbete som nu är i full gång. Vi måste säkerställa att våra lärare använder pedagogiska metoder som är evidensbaserade.

Skolan översköljs av trender. Vi har genom åren hört talats om nya revolutionerande metoder som ska förbättra undervisningen. Genom helordsmetoden, mängdläran, ”klassrumsfri” undervisning, dialogpedagogiken, individualiserade studier och så vidare skulle resultaten i skolan stärkas. Framstegen uteblev helt. Alla ovan nämnda metoder har visat sig vara ineffektiva eller direkt skadliga för elevernas kunskapsutveckling. En mycket omfattande internationell studie Visible Learning (2009) genomförd av utbildningsforskaren John Hattie, som omfattar cirka 80 miljoner elever, bekräftar detta.

Annons
Annons
Annons