Recension

DefianceIdentitetslös online-action

Under strecket
Publicerad
Annons

Spel som blir film eller vice versa blir sällan mer än plastiga kopior av ett bättre grundmaterial. I spelvärlden har licensspelen allra sämst rykte – oftast skapade under extrem tidspress enbart med syftet att dra in mer pengar på samma produkt. I teorin skulle dessa spel kunna ge ett mervärde till filmen de bygger på. Det är därför ”Defiance” verkar så lovande. ”Defiance” är både en tv-serie och ett onlinespel, som båda utspelar sig i samma värld. Skaparna har dessutom lovat att spelet ska påverka tv-serien längre fram, och hur det ska lyckas är än så länge oklart. Men ambitionen för transmedialt berättande är sannerligen hög. Det handlar om en nära framtid då jorden har förändrats till en ogästvänlig plats, efter att utomjordingar koloniserat jorden. Tv-serien följer den före detta soldaten Nolan och hans adopterade dotter Irisa, och hur de hamnar i staden Defiance. Det är en rätt klichéfylld science fiction-historia, men med utvecklingsmöjligheter. De två dyker upp i spelet också, men som biroller, som i sin tur berättar förhistorien till serien.

Man spelar en slags prisjägare, vars jobb är att leta värdefulla föremål eller slåss för pengar. I sedvanlig onlinespelsordning, utför man uppdrag som belönas med pengar, färdighetspoäng eller nya vapen. Det här är tredjepersonsaction av bekant ”Gears of war”-snitt och blir därför ett onlinespel som är relativt lätt att komma in i. Tyvärr saknar spelmekaniken djup och variation, vilket gör det trist efter bara några timmar. Uppdragen är extremt rudimentära och går oftast ut på att rensa ett område på fiender. Visst är det hyfsat roligt att spela tillsammans med andra, men morötterna för att göra det är för få.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons