Annons

”Icke-fordon” får revansch i storstäderna

Den gamla hederliga trampcykeln har länge setts som ett icke-fordon. Men i storstäderna cykelpendlar allt fler, nu även med elcyklar. Detta ökar kraven på framkomlighet och politikerna lovar förändring.

Publicerad
Efter reklamen visas:
Vårfixa din cykel – här är tipsen

Allt är bilens fel! Förr var städernas gator utformade för fotgängare och cyklister och vi rörde oss mer. Men efter andra världskriget slog privatbilismen igenom och antalet fordon ökade lavinartat.

I storstäderna ökar antalet cykelpendlare. Det ställer krav på en bättre framkomlighet.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 4

Elcykeln gör att medelhastigheten ökar. Vi behöver ta höjd för det”, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.

Foto: Berit Roald/TT Bild 2 av 4

Det finns cykelbanor som har integrerats med trottoarer, där bara en vag markering – om ens det – skiljer cyklister och fotgängare åt.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 3 av 4
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons