X
Annons
X

”Icke-fordon” får revansch i storstäderna

Den gamla hederliga trampcykeln har länge setts som ett icke-fordon. Men i storstäderna cykelpendlar allt fler, nu även med elcyklar. Detta ökar kraven på framkomlighet och politikerna lovar förändring.

Allt är bilens fel! Förr var städernas gator utformade för fotgängare och cyklister och vi rörde oss mer. Men efter andra världskriget slog privatbilismen igenom och antalet fordon ökade lavinartat.

– Det var bilen som var det viktiga. Cykeln sågs mest som en leksak. På 1960-talet skulle samhället formas efter bilismen, som inte skulle störas av gående och cyklister, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.

I storstäderna ökar antalet cykelpendlare. Det ställer krav på en bättre framkomlighet.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 4

Elcykeln gör att medelhastigheten ökar. Vi behöver ta höjd för det”, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.

Foto: Berit Roald/TT Bild 2 av 4

Det finns cykelbanor som har integrerats med trottoarer, där bara en vag markering – om ens det – skiljer cyklister och fotgängare åt.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 3 av 4
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X