Annons

Ica och KO i möte efter prissänkningsbluff

Ica kallar KO till möte efter prissänkningsbluffen. Matjätten har inte undertecknat föreläggandet från KO.

Under strecket
Publicerad

Konsumentombudsmannen fällde i februari i år matvarukedjan Ica, efter att koncernen vilselett Sveriges konsumenter i en prissänkningsbluff gällande sin reklam om ”kompispriser”. Men Ica har inte undertecknat föreläggandet som KO utfärdat och därmed gäller det inte.

Nu har Ica begärt ett möte med KO för att diskutera föreläggandet som matjätten har synpunkter på.

Bakgrunden är att Ica förra året gick ut i sin största kampanj någonsin och lovade prissänkningar på hundratals varor. Men att hundratals varor skulle prissänkas, så som kampanjen sa, kunde Ica inte garantera eftersom de enskilda butikerna styr över prissättningen. Det framkom senare att Ica inte prissänkt såsom utlovats av koncernen, efter kontroll från KO.

Ett föreläggande gällande förbud mot kompispriskampanjen och ett vite i storleksordning 750 000 kronor om den upprepas skickades ut av KO. Men Ica har inte velat godkänna föreläggandet utan har nu krävt ett möte med KO för att diskutera ärendet vidare. Något som KO nu godkänt.

Hur kommer det sig att Ica inte vill underteckna det föreläggandet som utfärdats av KO, gällande Icas ”kompispriser”?

Annons
Annons

– Det är några formuleringar i föreläggandet som vi vill diskutera med KO och de har därför beviljat oss anstånd, säger Håkan Sjöstrand marknadsdirektör på Ica.

Är det viktigt för Ica att hålla sig till sanningen i reklamkampanjer?

– Ja, självklart.

Hur kom det sig att Ica inte höll de utlovade prissänkningarna i samband med Icas ”kompispriskampanj”?

– Vi vill framhålla att vi har genomfört viktiga prissänkningar. Våra kunder har fått tillgång till lägre priser i bred skala, en satsning som vi tycker har varit betydelsefull för hela marknaden. Däremot tar vi naturligtvis kritiken från Konsumentverket på största allvar och det är förstås beklagligt att den här situationen har uppstått.

Vad kan ni bli bättre på i framtiden?

– Med facit i hand skulle vi ha varit mer tydliga och exempelvis inte använt oss av begreppet ”hundratals varor”. Vi kommer nu att titta på hur vi kan anpassa våra prissänkningskampanjer på bästa sätt. Det är självklart så att vi ska följa de regler som finns, säger Håkan Sjöstrand, marknadsdirektör på Ica.

KO uppger för SvD att de med största sannolikhet kommer stå fast vid sitt föreläggande, men att formuleringarna är vad som ska diskuteras på mötet som Ica begärt.

– Vår ambition är att få detta att bli så bra som möjligt för Sveriges konsumenter, säger Gunnar Wikström byråchef vid KO sekretariatet till SvD.se.

Daniel Nilsson-Padilla

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons