Annons
X
Annons
X

ICA får hård kritik

”Skandal” tycker en läsare. ”Inget nytt” tycker en annan. Och en tredje anser att vi inte ska vara så hysteriska i Sverige. Många är upprörda efter avslöjandet att flera Ica-butiker märker om utgånget kött, samtidigt som vissa av SvD.se:s läsare tycker att vi inte ska vara så rädda för dålig hygien.

Foto: TOMAS ONEBORG MONTAGE: SVD

– AV SVD.SE:S LÄSARE

”Att fuska med datummärkningen är inget annat än bedrägeri”, skriver Andreas i sitt inlägg på SvD.se.

Och han är långt ifrån ensam om att vara arg på Ica efter avslöjandet i tv-programmet Uppdrag Granskning att fyra Ica-butiker i Stockholm märker om kött som gått ut och fortsätter att sälja det.

”Skandal”, anser Patrik och skriver:

Annons
X

”Det de gör med köttet i artikeln är så avskyvärt att man borde bojkotta dem om det fanns ett alternativ.

Signaturen D.E använder ordet ”Zombiekött?” i sin rubrik.

”Jag har sedan länge slutat köpa köttfärs i butik. Nu har jag börjat nyttja släktingar/bekanta för att få tag på vilt och kött direkt från gården istället. Dyrt? Jodå, men vad ska man göra då köttet i affärerna håller samma goda kvalité som en vecka gammalt road-kill?”, skriver D.E.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Bettan tycker inte att avslöjandet kommer som någon nyhet.

    ”Man måste ha plåtmage om man handlar kött i butik”, skriver hon och menar att det är både billigare och bättre att köpa kött av den lokala slaktaren eller direkt från en uppfödare eller jägare.

    Theo skriver att ommärkningen pågick redan för tio år sedan.

    ”När jag jobbade extra på charken i en ICA-butik i Stockholm norrort ombads jag varje morgon innan stängning att märka om utgången köttfärs med ytterligare en dags hållbarhet till. Köttet lades sedan ut i disken och såldes som vanligt. Efter det blev jag vegetarian”, skriver han.

    Och Zeb tycker att detta är ett bevis på att ”industrialiseringen har sitt pris”.

    ”Jag är hjärtligt trött på stordriften i butikerna. För 100 år sedan fanns det minst trehundra päronsorter. Nu finns det en eller två”, skriver han.

    Vissa läsare reagerar också på Ica-ledningens respons på avslöjandet – i SvD.se:s artikel uppger vd Peder Larsson att företaget nu ska utbilda sin personal.

    ”Utbildning!? Är det ICA:s respons så är det beklämmande. Personalen saknar inte utbildning utan stämplar om köttet för att inte behöva slänga det. Initiativet är inte deras eget utan kommer uppifrån”, skriver Jonas.

    Men alla är inte lika upprörda. Yang anser att varans kvalitet och tjänlighet beror på hur den förvarats under hela processen från slakteri till butik.

    ”En erfaren köttmästare bör kunna avgöra om varan kan märkas om, eller säljas över disk. Om ommärkningen görs rutinmässigt av butiksbiträden är saken en helt annan. Sedan ska man skilja på otjänligt och passerat sista förbrukningsdag. Det är inte alltid samma sak. Använd omdömet istället för att bli offer för statistiska siffror för hållbarhet”, skriver Yang.

    Och Lobo skriver anser att svenskarna blivit smått hysteriska när det gäller hygien och datum:

    ”Heller lite ”skitigt” men passionerat och gott, än sterilt, tråkigt och segt”, skriver signaturen.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: TOMAS ONEBORG MONTAGE: SVD Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X