Ica-banken beklagar marknadsföring

Redan för drygt ett år sedan inledde Konsumentverket ett tillsynsärende kring Ica-bankens utskick där kunder får ett Mastercard utan att ha beställt det. Den gången lades utredningen ner, men nu vill myndigheten återigen se närmare på bankens marknadsföring. Samtidigt beklagar Ica-banken att kunder missförstått utskicket.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: MONTAGE; SVD
Annons

Som SvD.se tidigare skrivit har vissa av Ica-bankens kunder fått ett Mastercard skickat till sig utan att ha beställt det. Bankkortet är gratis det första året, men kostar därefter 240 kronor per år – något som fått organisationen Sveriges konsumenter att kritisera banken för negativ avtalsbindning.

Banken försvarar utskicket med att kunden först informeras om att ett bankkort kommer att skickas till dem och att kortet inte behöver hämtas ut om kunden inte vill ha det.

Annons
Annons
Annons