Rana Begum & Martin JacobsonI Wanås lada får kulisserna sluka betraktaren

Rana Begum, ”No.1068 Pipes_O”, i Wanås slottsdamm.
Rana Begum, ”No.1068 Pipes_O”, i Wanås slottsdamm. Foto: Mattias Givell

Årets tillägg i Wanås skulpturpark kretsar kring geometriska former i tegel av konststjärnan Rana Begum. Anna Nittve är måttligt förtjust. Men Martin Jacobsons gigantiska kulissmåleri står sig utmärkt i egen regi.

Under strecket
Publicerad
Martin Jacobsons målning i långlogen på Wanås Konst.

Martin Jacobsons målning i långlogen på Wanås Konst.

Foto: Mattias Givell
Martin Jacobson, ”Katedralen”, 2018.

Martin Jacobson, ”Katedralen”, 2018.

Foto: Mattias Givell
Rana Begum, ”No. 1066 Bricks” ur sviten ”Infinite geometry”, 2021.

Rana Begum, ”No. 1066 Bricks” ur sviten ”Infinite geometry”, 2021.

Foto: Mattias Givell
Annons

När Jonas Gardell skapade sin hyllade scenshow ”Queen of fucking everything ville han inte bara berätta om hur det omöjliga kan bli möjligt. Han ville också visa det i praktiken. När föreställningen hade premiär på Cirkus i Stockholm – en av Nordens största teatrar – var det mot bakgrund av gigantiska, suggestiva kulisser. Jonas Gardell hade gett konstnären Martin Jacobson (född 1978) i uppdrag att åstadkomma det omöjliga: att måla de enormt stora scenkulisserna för hand. Den största är 150 kvadratmeter och måleriarbetet fick utföras på golvet i en hangar.

Kulisserna visas nu utan föreställning i Wanås väldiga stenlada från 1700-talet. Här är det tillräckligt högt i tak. Hur är det då att möta dessa målningar, som är skapade för att ses från en teatersalong med en glittrande föreställning framför, i en rustik byggnad långt inne i Göingebygden? Svaret är att det fungerar riktigt bra. Kulisserna är tillräckligt starka konstverk i sig själva och installationen är dramatiskt stämningsfylld. Målningarna har lika stora kvaliteter på nära håll som på avstånd.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons