Annons

Dead girls. Essays on surviving an American obsessionI tv-seriernas värld är kvinnorna mest värda som döda

Den döda Laura Palmer i ”Twin Peaks” och ”Down girl” av Kate Manne och ”Dead girls” av Alice Bolin.
Den döda Laura Palmer i ”Twin Peaks” och ”Down girl” av Kate Manne och ”Dead girls” av Alice Bolin. Foto: Mary Evans/IBL

Kvinnovåld görs till underhållning – ett lördagsnöje på alla tv-kanaler och i varenda bokhylla. Men går allt verkligen att skylla på Trump? Kristoffer Leandoer har läst två böcker som granskar populärkulturens många döda, lemlästade och våldtagna kvinnor.

Under strecket
Publicerad

Ordet ”Down” i Kate Manns boktitel ”Down girl” är inte en benämning på en flicka som är nere i gängorna utan ett verb i imperativform, en uppmaning som författaren enligt egen utsago själv använder till sin hund, och alltså på svenska bäst skulle motsvaras av kommandot ”Ligg!” Enligt Manne, som är biträdande filosofiprofessor vid Ivy League-universitetet Cornell, är detta samhällets genomgående budskap till kvinnor, vare sig detta levereras i öppen eller förtäckt form.

Exemplen sträcker sig från massmordet i Alta Vista, som blev startskottet till incel-rörelsen (män som lever i vad de själva upplever som ofrivilligt celibat) över populärkulturens eskalerade underhållningsvåld – Manne beskriver ingående inledningsavsnittet av tv-serien ”Fargo”, där det framställs som mer eller mindre förståeligt att manlig frustration får sin utlopp i dödligt våld mot kvinnor – till den senaste presidentkampanjens systematiska framställning av Hilary Clintons kroppslighet som något skamligt i sig.

Annons
Annons
Annons