X
Annons
X
Recension

Karl Nordström – konstnärernas konstnär I tungsint följe med ljuset

Premium

DRAMATISKT DUNKEL Att studera Karl Nordströms måleri är att följa ljuset. Utställningen på Waldemarsudde är traditionell, men visar tydligt de ständiga kursändringarna i hans skapande.

Kärv, vresig och kompromisslös var hans rykte. I Staffan Redins film på Waldemarsudde, förkroppsligar Karl Nordström (1855-1923) den klassiska konstnärsmyten. Ensam på Bohusläns klippor tänker han höga tankar om konst och natur. Han är missförstådd, men ämnad att ge världen något häpnadsväckande. Förstås. Mänsklig är han när han halkar och svär, nära att hamna i vattnet. Filmen, med vackra vyer och Beethovens sonat som en ljudmatta, ger röst åt Nordström själv. Tillsammans med några namnkunniga konstvetare gör Redin en nyanserad tolkning av både patetiken och förtjänsterna i Nordströms skapande. Deras essäer finns samlade i den katalog som utgör en utmärkt navigationskarta över utställningen.

Hans konst växte fram under revolternas tid. Det handlade om att hävda sig mot akademierna, mot borgerligheten, mot kommersialismen. Som ordförande i det radikala Konstnärsförbundet satte Nordström avtryck på den svenska konstpolitiken. Spår av friluftsmåleriet, impressionismen och syntetismen korsas på hans dukar.

”Utsikt över Stockholm från Skansen”, 1989

Foto: NATIONALMUSEUM Bild 1 av 3

”Borreberget, tjörn”, 1895. (Bilden något beskuren.)

Foto: LARS ENGELHARDT Bild 2 av 3
Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X