Annons

DubbelporträttI möte mellan giganter avhandlas livets villkor

Agneta Pleijel, född 1940, är författare, dramatiker, journalist och litteraturkritiker.
Agneta Pleijel, född 1940, är författare, dramatiker, journalist och litteraturkritiker. Foto: Emma-Sofia Olsson

I Agneta Pleijels ”Dubbelporträtt” är det skapandet som står i centrum. Handling och språk koncentreras till det yttersta: romanen som haiku. Det är underbar och upplyftande läsning, skriver Yukiko Duke.

Under strecket
Publicerad

Agneta Pleijel fotograferad på sommarstället på Yxlan.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Året är 1969, platsen London. Deckardrottningen Agatha Christie har motvilligt gått med på att få sitt porträtt målat till sin 80-årsdag. Konstnären är ingen mindre än den världsberömde österrikiske expressionisten Oskar Kokoschka, nära vän till Gustav Klimt och Egon Schiele,
och själv en banbrytare på det tidiga 1900-talets europeiska konstscen. Efter ett halvt liv i landsflykt bor den 83-årige konstnären i Schweiz, men har just haft utställning i London. Agatha Christies familj har sett den och bestämt sig för att han – som bryr sig mindre om
yttre likhet än om själslig överensstämmelse – är rätt person för förevigandet av den skygga och motsägelsefulla författaren.

Efter att på senare år ha skrivit två hyllade, självbiografiska romaner har Agneta Pleijel nu tillfälligt tagit paus från memoarförfattandet. I den nya romanen, ”Dubbelporträtt”, som skildrar mötet mellan Kokoschka och Christie – ett möte som i verkligheten resulterade i ett
färgsprakande porträtt – återknyter hon istället till en annan viktig del av sitt författarskap: idéromanen.

Annons
Annons
Annons