I modet fann Bowie en själarnas teater
David Bowie gjorde tidigt sin offentliga persona till ett performanceverk, och använde mode och stil som centrala verktyg i sitt konstnärskap. Inte minst visade han på modets kraft att genom den yttre förvandlingen även förvandla insidan.
År 1973, under sin Aladdin Sane-turné, klev David Bowie ut på scenen i en svart glänsande byxdress i lack, täckt i täta geometriska cirklar som letade sig runt plagget likt årsringar på ett träd. ”Rites of spring” (eller ”Spring rain” som den också kallades) var en överdimensionerad bärbar skulptur, på alla sätt olik det uttryck som dominerade tidens gängse estetik. Den var strukturerad men ändå böljande, kroppsformad upptill men så vitt tilltagen nedtill att den bildade en cirkel kring benen. I samma ögonblick som David Bowie började sjunga ”Ziggy played guitar…” klev två assistenter upp på scen och rev plagget itu – Bowie fortsatte numret i underkläder med japanska undertoner.
Förvandlingen är typisk för David Bowie och hans bidrag till modehistorien. Oförutsägbarheten, stilmixen, köns- och genreöverskridandet samt viljan att skapa något nytt och okänt har varit utmärkande för ett konstnärskap där musik och mode blandas och tillsammans upphöjer klädvalen, både på scen och privat, till viktiga beståndsdelar i ett ständigt pågående performanceverk.