Annons

Madelaine Levy:I modet fann Bowie en själarnas teater

David Bowie gjorde tidigt sin offentliga persona till ett performanceverk, och använde mode och stil som centrala verktyg i sitt konstnärskap. Inte minst visade han på modets kraft att genom den yttre förvandlingen även förvandla insidan.

Under strecket
Publicerad
Scenkostym för skapad av Kansai Yamamoto för Aladdin Sane-turnén 1973. Från utställningen "David Bowie is".
Scenkostym för skapad av Kansai Yamamoto för Aladdin Sane-turnén 1973. Från utställningen "David Bowie is". Foto: Masayoshi Sukita/The David Bowie Archive

År 1973, under sin Aladdin Sane-­turné, klev David Bowie ut på scenen i en svart glänsande byxdress i lack, täckt i täta geometriska cirklar som letade sig runt plagget likt årsringar på ett träd. ”Rites of spring” (eller ”Spring rain” som den också kallades) var en över­dimensionerad bärbar skulptur, på alla sätt olik det uttryck som dominerade tidens gängse estetik. Den var strukturerad men ändå böljande, kropps­formad upptill men så vitt tilltagen nedtill att den bildade en cirkel kring benen. I samma ögonblick som David Bowie började sjunga ”Ziggy played guitar…” klev två assistenter upp på scen och rev plagget itu – Bowie fortsatte numret i underkläder med japans­ka undertoner.

Scenkostym för skapad av Kansai Yamamoto för Aladdin Sane-turnén 1973. Från utställningen "David Bowie is".

Foto: Masayoshi Sukita/The David Bowie Archive Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons