I love Dick”I love Dick” – tv-serien är bättre än boken

Kathryn Hahn får ofta spela skojig kompis eller sur fru. Men i ”I love Dick” gör hon huvudpersonen, Chris.
Kathryn Hahn får ofta spela skojig kompis eller sur fru. Men i ”I love Dick” gör hon huvudpersonen, Chris. Foto: Jessica Brooks/Amazon Prime

Chris Kraus succéroman ”I love Dick” har blivit tv-serie av dubbelt Emmybelönade Jill Soloway. SvD:s Anna Hellsten har sett en lyckad hyperintellektuell relationskomedi med en perfekt Kathryn Hahn i huvudrollen.

I Chris Kraus bok ”I love Dick” finns en ljuvlig liten mening om besatthetens natur: hur en älskad person för den besatta blir ”platsen där alla ens trasiga trådar av minne, erfarenhet och tanke binds samman”. I den här historien heter den platsen Dick, och är en firad amerikansk konstnär som klär sig som Marlboro Man och gör installationer av tegelstenar. Filmaren Chris, historiens huvudperson, vill av anledningar vi ska återkomma till bli en av Dicks konststudenter, men hennes filmprojekt är inte hans ”grej”, meddelar han. Inte heller Chris själv verkar vara hans grej, vilket är ännu mer problematiskt eftersom Dick, i allra högsta grad, är Chris grej.

Lite bakgrund: Chris har följt med sin man Sylvère till den coola Texasorten Marfa – känd för att ha en Pradabutik som inte är en Pradabutik utan en konsumtionskritisk installation – där Sylvère ägna sig åt förintelseforskning på Marfa Institute, ett slags (påhittat) miniuniversitet för hipp humaniora. På en mingelfest där Chris uttråkat kryssar mellan vinglas och ryggtavlor får hon så syn på institutets grundare Dick. Han är rena bombnedslaget: håret, höfterna, läpparna när han slickar ihop sin egenrullade cigarett. Chris kastar sig över honom och bjuder in honom att äta middag med henne och Sylvère, men det blir en tillställning som slutar i förnedring: Dick är ett arrogant as som sammanfattar sitt konstnärliga ideal med att han älskar raka streck och är så ”post-idea” att han slutat läsa. Och kvinnliga filmskapare, de har han inget till övers för.

Kathryn Hahn som Chris, Griffin Dunne som Sylvère och Kevin Bacon som titelns Dick.