Annons

Erik Bergqvist:I Ligetis sceniska ljudväveri

Den stilistiskt ombytlige tonsättaren Györgi Ligeti, som i dag tilldelas Polarpriset, är en i bästa mening modern tonsättare. Hans täta, rumsliga klangvävar, som bland annat använts i Stanley Kubricks film ”2001”, har gett honom en ovanligt stor publik.

Under strecket
Publicerad

Som litet barn, berättar Györgi Ligeti i en uppsats från 1960, hade han en gång en dröm i vilken han inte lyckades komma fram till sin säng, ”eftersom hela rummet var uppfyllt av en tunnfibrig, men tät och ytterst invecklad vävnad, liknande trådar som sidenmaskar vid sin förpuppning spinner in hela det utrymme med i vilka de förvaras.”

Den som känner till eller helt enkelt bara engagerat lyssnat på Ligetis musik identifierar förstås i den här redogörelsen en närmast övertydlig konstnärlig urscen. Tonsättaren menar också att minnet av drömmen verkligen fick ”ett visst inflytande” över hans musik. Drömmen berättar vidare om hur nattflyn och andra insekter fastnade i vävnaden i flykten mot avlägset flämtande ljuskällor, hur deras sprattlande rörelser satte hela vävnaden i gungning och hur angreppen omsider åstadkom en total förändring av hela vävstrukturen. Pröva för ett ögonblick att byta ut nattflyna mot violinstråk eller plötsligt intensifierade vokalinsatser, byt ut väven mot kluster av mot varandra skavande toner. Så kan en dubbelexponering av Ligetis musik framställas.

Annons
Annons
Annons