X
Annons
X
I monologen är allt fokus på Anders Ahlbom Rosendahl, hans mimik och gestik.
I monologen är allt fokus på Anders Ahlbom Rosendahl, hans mimik och gestik. Foto: Staffan Löwstedt

I huvudet på en bödel

Ensam på scen. Utan medspelare, sufflör och skyddsnät. Vi träffade monologveteranen Anders Ahlbom Rosendahl för att förstå varför skådespelare väljer att utsätta sig för något sådant.

Långholmsteaterns grundare Ola Nyman upprepar upplysningen flera gånger innan han släpper in de omkring 50 besökarna i den dunkla krypta där genrepet av ”Hugga huvudet av ondskan” ska spelas:

– Jag säger det igen. Anders Gustaf Dahlman tycker inte om mobiltelefoner!

I fyra år har Anders Ahlbom Rosendahl gjort rollen som Sveriges sista bödel.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 3

Monologen är en välmående konstform, enligt Shima Niavarani.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 2 av 3

”Bara en person, ett ansikte, men så mycket som utspelar sig där” – så beskriver Anders Ahlbom Rosendahl sin fascination för monologen.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 3 av 3