Annons

Carl-Johan Malmberg:I Hockneys mästerverk går livet nästan att ta på

I över 40 år har David Hockneys ”Mr and Mrs Clark and Percy” toppat listorna över Tates populäraste konstverk. Målningen av det berömda brittiska modeskaparparet är både ett titthål rakt in i ett här och nu som flytt och ett tidlöst och universellt stycke förhöjd existens.

Under strecket
Publicerad

”Mr and Mrs Clark and Percy” visas på Tate Britains på­gående Hockney­retrospektiv.

Foto: Foto: Matt Dunham/AP Bild 1 av 3

David Hockney.

Foto: Aaron Francis/IBL Bild 2 av 3

David Hockney tillsammans med den på målningen avporträtterade Celia Birtwell.

Foto: Glenn Copus/IBL Bild 3 av 3

”Mr and Mrs Clark and Percy” visas på Tate Britains på­gående Hockney­retrospektiv.

Foto: Foto: Matt Dunham/AP Bild 1 av 1
”Mr and Mrs Clark and Percy” visas på Tate Britains på­gående Hockney­retrospektiv.
”Mr and Mrs Clark and Percy” visas på Tate Britains på­gående Hockney­retrospektiv. Foto: Foto: Matt Dunham/AP

Målaren Lucian Freud har berättat att han brukade tänka på målningen han för tillfället arbetade på som den enda bilden, inte bara för honom själv just där och då utan över huvud taget: den enda bild som någon någonsin gjort – ”the only picture that anyone has ever done”. Det rör sig om konstnärens totala uppgående i sin bild, och om glömskan, bortträngningen eller förnekelsen (det går att uttrycka på olika sätt) av alla andra, tidigare existerande bilder: en kreativ lögn för att maximalt kunna ladda skapandet. Ett slags storhetsvansinne, lika underbart som fruktbart.

Annons
Annons
Annons