Fredric Karén:I historien hittar man sällan framtiden

Fredric Karén

Att drömma om gamla tider är sällan den bästa affärsplanen för framtiden. I februari i år när Mats Qviberg köpte tidningen Metro sade han till DI:

”Vi ska återskapa andan som tidningen hade under Jan Stenbeck, den har legat i törnrosasömn”.

Under strecket
Publicerad
Ledningen som tog över efter Kinnevik. De senaste månaderna har varit röriga på tidningen Metro. För en vecka sedan sålde Mats Qviberg tidningen vidare till sin vapendragare Christen Ager-Hansen. Ny chefredaktör är Staffan Erfors.

Ledningen som tog över efter Kinnevik. De senaste månaderna har varit röriga på tidningen Metro. För en vecka sedan sålde Mats Qviberg tidningen vidare till sin vapendragare Christen Ager-Hansen. Ny chefredaktör är Staffan Erfors.

Foto: Karin Törnblom, IBL, IBL
Jan Stenbeck ville skapa ett tidningsvärldens McDonald’s, en produkt som du plockar med dig på vägen till jobbet eller skolan och som aldrig tar mer än 20 minuter att läsa

Jan Stenbeck ville skapa ett tidningsvärldens McDonald’s, en produkt som du plockar med dig på vägen till jobbet eller skolan och som aldrig tar mer än 20 minuter att läsa

Foto: TT
Hasse Holmberg/TT
Foto: Hasse Holmberg/TT
Annons

Låt oss för tydlighetens skull gå tillbaka 22 år i tiden och rekapitulera vad det var finansmannen Jan Stenbeck drömde om när han startade en gratistidning i Stockholms tunnelbana. Idén var nämligen lika enkel som genial: han ville skapa ett tidningsvärldens McDonald’s, en produkt som du plockar med dig på vägen till jobbet eller skolan och som aldrig tar mer än 20 minuter att läsa.

Redaktionen, under ledning av mångårige chefredaktören Sakari Pitkänen, lyckades med sitt uppdrag. De skapade en tidning som dels gav läsarna en bra nyhetsöverblick, dels prickade in de fördjupningar som intresserade målgruppen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons