Annons

Per-Arne Bodin:I ensamt majestät mot ryska regimen

En hårdare politisk verklighet skapar en radikalare politisk konst. I Ryssland står inte minst aktionskonstnären Pjotr Pavlenskij för en estetiskt laddad protest mot den politiska makten. Efter den senaste aktionen i november sitter han häktad i väntan på åtal.

Under strecket
Publicerad

Pjotr Pavlenskij framför den brinnande porten till säkerhetspolisens högkvarter i Moskva, i aktionen ­”Hotet” (”Lubjankas brinnande dörr”).

Bild 1 av 2

Piotr Pavlenskij häktades i samband med ”Lubjankas brinnande dörr” i november förra året.

Foto: Pavel Bednjakov/AP Bild 2 av 2

Pjotr Pavlenskij framför den brinnande porten till säkerhetspolisens högkvarter i Moskva, i aktionen ­”Hotet” (”Lubjankas brinnande dörr”).

Bild 1 av 1
Pjotr Pavlenskij framför den brinnande porten till säkerhetspolisens högkvarter i Moskva, i aktionen ­”Hotet” (”Lubjankas brinnande dörr”).
Pjotr Pavlenskij framför den brinnande porten till säkerhetspolisens högkvarter i Moskva, i aktionen ­”Hotet” (”Lubjankas brinnande dörr”).

Vad har hänt med den ryska kulturen och den ryska konsten under de ­senaste åren? Den frågan ställdes på ett internationellt symposium ­anordnat av Vitterhetsakademien, Utrikespolitiska institutet och Stockholms universitet tidigare i vintras. Vad man kunde slå fast var att det politiska etablissemanget i Ryssland av idag är måttligt intresserat av den nyaste kulturen och ofta lämnar den därhän. Regleringen sker ofta genom uteblivet ekonomiskt stöd till nu­tida konst eller genom utnämningar av konservativa chefer inom kultursektorn.

Annons
Annons
Annons