X
Annons
X
Litteratur
Recension

Sorgens princip I en dyster framtid drivs Sverige av människors sorg

Premium

Människor delas in i "mobila" och "stationära". Dystopigenren lider inte sällan av komplicerade förklaringar av hur de nya förfärliga världarna fungerar. Utläggningar om hierarkiska system och ideologiska grundvalar tynger Pernilla Wåhlin Noréns romandebut.

Pernilla Wåhlin Norén (född 1982) är arkitekt och stadsplanerare. ”Sorgens princip” är hennes debut.
Pernilla Wåhlin Norén (född 1982) är arkitekt och stadsplanerare. ”Sorgens princip” är hennes debut. Foto: Ellinor Koda, Modernista

En lätt rysning går genom kroppen, när en roman inleds såhär: ”Sorgen var basen för landets elproduktion.” Pernilla Wåhlin Norén levererar en förstamening, och en tanke, som känns lika ny som skrämmande. Och med sin utgångspunkt, ett samhälle som – bokstavligt talat – drivs av människors känslor, tillför hon färskt, otäckt blod till dystopigenren.

Det är välbehövligt, eftersom dystopierna just nu står som spön i backen i den svenska samtidslitteraturen. Och även om de – säg, till exempel Johannes Anyurus "De kommer drunkna i sina mödrars tårar", Mikael Berglunds "Smekmånader" och Åsa Ericsdotters "Epidemin" – har sinsemellan olika angreppssätt och skräckvisioner, har de också det gemensamt att de skildrar en tid som ligger nuet väldigt nära på flera punkter. Wåhlin Norén spänner bågen längre i sin roman, kastar läsaren in i en framtid som – oavsett om den är avlägsen eller ej – i huvudsak är något fundamentalt annorlunda än vår nuvarande verklighet.

Pernilla Wåhlin Norén (född 1982) är arkitekt och stadsplanerare. ”Sorgens princip” är hennes debut.

Foto: Ellinor Koda, Modernista Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X