Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Mode

”I dag förtjänar man inte en titel – man tar den”

Virgil Abloh är kreativ designer för Kanye West, samarbetar med Ikea och lanserar egna skokollektioner med Nike.

Tidig morgon på Ikeas huvudkontor i Älmhult. Regnet piskar mot rutorna och den samlade världspressen stryker runt i lokalerna, känner på bordsben och fingrar på köksdiskar. Ikea ska presentera sina två stora samarbetskollektioner: Tom Dixon och Virgil Abloh. Den sistnämnda – en 37-årig man från Chicago –tillhör världens just nu hetaste designers: han är creative director för Kanye West, grundare av streetwear-märket Off-White och släpper under hösten en limiterad skokollektion med Nike under namnet The Ten.
– Som barn sov jag med Nike Jordans vid sängkanten så att jag kunde se dem när jag vaknade upp, säger han. Jag är den sortens barn som tjatade på sina föräldrar att bränna alldeles för mycket pengar på gympaskor.

Annons
X

Nu sitter han svartklädd och nyvaken – nyss influgen från USA för starten på den Europaturné som ska ta honom till ceremonin som hedersgäst modemässan Pitti Uomo – och samtalar med 50-åriga fabriksarbetare från Småland.
– Den unga generationen har ingen ledare, säger han. Millennials är smartare än andra. I dag är det millennials som säger åt modebranschen vad den ska göra, inte tvärtom.
Virgil Ablohs målgrupp utgörs alltid av 80-talister och yngre, oavsett vad han gör, vilket även avspeglar sig i hans Ikea-kollektion.
I nuläget finns inga fysiska produkter, men allt från samarbetet är tänkt att passa i ett första hem.
– Jag kommer ihåg när jag flyttade hemifrån, hur jag för första gången fick chans att uttrycka min egen stil. Jag köpte en blå Eames-stol för att visa att jag var designintresserad.

undefined

Virgil Abloh är mångsysslaren som driver modehuset Off-White och dj:ar världen över under namnet Flat White. Sedan 2003 är han Kanye Wests kreativa chef och har haft ett stort inflytande över superstjärnan och hans kreativa uttryck. Just nu identifierar han sig framförallt som konstnär och 2019 kommer Museum of Contemporary Art i hemstaden Chicago sätta upp en stor retrospektivutställning i hans ära.
– I dag väntar man inte på att förtjäna en titel, man tar den. Det är så millennials gör. Ena dagen är man en sak och nästa något annat. Du är vad du skriver att du är på Instagram.
Virgil är uppvuxen i ett medelklasshem i Rockford, drygt en och en halv timme utanför Chicago. Men när han pratar om kulturella referenser är New York och stadsdelen Harlem en starkare utgångspunkt, millennials kommer dock alltid på första plats. Virgil är född 1980 och räknas tekniskt sett inte som en millennial, men han ser det ändå som sin främsta uppgift att föra unga människors talan.

”Jag sov med Nike Jordans vid sängkanten, så jag kunde se dem när jag vaknade.”

– Idén med mitt märke Off-White är enkel, att ge modebranschen ett ungt perspektiv. Ett perspektiv de inte har. Jag startade märket för att jag förstod konsumenterna, inte för att jag förstod modebranschen.

undefined

Off-White började som ett gerillamärke, som år 2012 gick under namnet Pyrex Vision. Det började med att Virgil köpte upp ett helt lager med utgående flanellskjortor från Ralph Lauren och screenprintade ”Pyrex 23” på ryggen. Skjortorna såldes sedan för 500 dollar styck – cirka 4 300 kronor. Hypen var ett faktum. Att skapa något stort på kort tid har han fortsatt med. Direkt efter intervjun går han till Ikeas design-studio och på mindre än en timme har han trollat fram en egen version av Ikeas kända Frakta-kasse. Det verkar vara ett spontant infall, men hans bruna version med texten ”Sculpture” har redan visats upp för de influgna journalisterna.
– Jag jobbar dygnet runt, jag gillar inte att slösa tid. Jag är alltid på gång.

Till Toppen