Lena Kåreland:I Allemansland har fantasin fritt fram

”Allvaret är lekfullare och leken allvarsammare än i någon annan barnlitteratur”, har det sagts om Lennart Hellsing. I hans barnboksuniversum leker och virvlar såväl gestalterna som språket bland alla rytmer, färger, dofter och melodier.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Lennart Hellsing (1919–2015) framför grammofonen i sitt hem i 24:e mars 1956.

Lennart Hellsing (1919–2015) framför grammofonen i sitt hem i 24:e mars 1956.

Foto: SvD
Lennart Hellsing (1919–2015).

Lennart Hellsing (1919–2015).

Foto: Lars Pehrson
Annons

Lennart Hellsing hör vid sidan av Astrid Lindgren och Tove Jansson till dem som efter andra världskrigets slut blåste nytt liv i den svenska barnboken. Hans rika produktion visar också att gränsdragningen mellan barn- och vuxenlitteratur är något högst godtyckligt. Han är, som man kan läsa i en recension, ”helt och hållet diktare, en filosofisk clown som draperar sig i ordens lianer”. Och Hellsing är inte bara poet och rimmare för barn och vuxna, han är en gränsöverskridare som rör sig över olika ­områden. Han har skrivit reseskildringar, översatt och bearbetat barnkammarrim, med­verkat i läseböcker och sångböcker, och under en period recenserade han själv barnböcker i Aftonbladet. Han har också aktivt deltagit i barnboksdebatten och på olika sätt främjat barnlitteraturens utveckling.

Annons
Annons
Annons