Hyllade lärarens chock – hade gjort det mesta fel

Craig Barton.
Craig Barton. Foto: Malin Hoelstad

Craig Barton var en lyckad lärare. Trodde han. Ända tills han började titta på vad forskningen sa om hjärnan och inlärning. ”Jag var också tvungen att erkänna att mina elever hade kunnat göra mycket bättre ifrån sig.”

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Matteläraren från Manchester, Craig Barton, tog fasta på det han lärt sig om repetition.

Matteläraren från Manchester, Craig Barton, tog fasta på det han lärt sig om repetition.

Foto: Malin Hoelstad
En av Craig Bartons insikter är att lektioner inte behöver vara roliga för att vara bra.

En av Craig Bartons insikter är att lektioner inte behöver vara roliga för att vara bra.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Craig Barton är idag noga med att grunden i ett moment sitter innan han går vidare.

Craig Barton är idag noga med att grunden i ett moment sitter innan han går vidare.

Foto: Malin Hoelstad
Annons

Craig Barton var en av Storbritanniens mest hyllade mattelärare. Han skrev läroböcker, var nationell rådgivare i utbildningsfrågor. Han reste runt i landet och inspirerade andra lärare och han fick alltid högsta betyg av brittiska skolinspektionen. Eleverna älskade hans lektioner.

– Det kan låta stöddigt, men jag var rätt framgångsrik som lärare, säger han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons