X
Annons
X

”Hyllade Dalamodellen behöver utvärderas”

Politiker som Jonas Sjöstedt, Jan Björklund och Gustav Fridolin har alla prisat Dalamodellen för lärarutbildning. Men hur kan vi veta att modellen är så fantastisk när den knappt har utvärderats, frågar Rebecca Roth, ordförande för Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening.

Låt utbildningen få vara utbildning och jobb få vara jobb, skriver Rebecca Roth.
Låt utbildningen få vara utbildning och jobb få vara jobb, skriver Rebecca Roth. Foto: Gorm Kallestad/TT, pressbild

Att lärarutbildningarna har många problem råder det ingen tvekan om. Lärarutbildningen erbjuder alldeles för lite verksamhetsförlagd utbildning (20 veckor totalt utspritt på fyra eller fem år). De åtta UVK-kurserna (utbildningsvetenskapliga kurser) som ingår i lärarutbildningen tenderar att vara undermåliga då de inte lyckas fylla kurserna med relevant undervisning. Den som kommer in på lärarutbildningen ska erbjudas en utbildning på heltid, 100 procent, men i en undersökning från Lärarnas Riksförbund från 2016 vittnar lärarstudenterna om något annat. Så har vi det här med lärarbristen. Den är akut. Vi behöver värna om de lärare vi har och vi behöver värna om dem som vill bli lärare. I dag lyckas inte lärarutbildningen ta tillvara på dem som söker sig till utbildningen. Man har, enligt UKÄ, räknat med att cirka 30–35 procent hoppar av lärarutbildningen.

Låt utbildningen få vara utbildning och jobb få vara jobb, skriver Rebecca Roth.

Foto: Gorm Kallestad/TT, pressbild Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X