Annons

Hybridduell: En favorit – men den andra vinner

Så lika och ändå så olika. Toyota RAV4 och Honda CR-V är ett gammalt radarpar på bilmarknaden som just kommit i nya tappningar. Här har vi jämfört hybridversionerna.
Så lika och ändå så olika. Toyota RAV4 och Honda CR-V är ett gammalt radarpar på bilmarknaden som just kommit i nya tappningar. Här har vi jämfört hybridversionerna. Foto: Jonas Ekströmer/TT

DUBBELTEST | En mellanstor suv med högteknologisk hybridteknik. Kan det bli mer mitt i prick för en bred målgrupp år 2019? På många sätt är nya Honda CR-V och Toyota RAV4 svaret på de flesta önskemål för en flexibel familjebil, men för tjänstebilsföraren är de trots det inga självklara val.

Publicerad

Här står de sida vid sida – de två bilmodeller som kubbas om titeln världens mest sålda suv. Honda CR-V och Toyota RAV4. De kan dessutom sägas vara pionjärer. I mitten av 1990-talet, när båda debuterade, var begreppet suv (sports utility vehicle) knappt uppfunnet och de bilar som dittills hade kvalificerat sig i genren var ofta baserade på rustika, lätta lastbilar.

Med RAV4 (1994) och CR-V (1995) visade Toyota och Honda att terrängbilar kan ha mjukisbyxor och sedan dess har i stort sett varje biltillverkare – högsvansade såväl som jordnära – följt efter.

Testbilarna är framhjulsdrivna, men många köpare föredrar nog fyrhjulsdrift.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 16

En mycket lättarbetad förarmiljö där det fortfarande är lite minibusskänsla, känslan av att sitta högt är mest påtaglig i CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 16

Stuvutrymmet under golvet har försvunnit i hybridversionen, där ligger i stället batteriet. CR-V hybrid kan heller inte köpas med sju sittplatser.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 3 av 16

Rekorderligt på alla sätt bakom ratten i RAV4. Sittpositionen är mer personbilslik, förarmiljön har design som ska understryka en robust känsla.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 4 av 16

Toyotas bagageutrymme är lite större än i Honda. Båda bilarna är mycket rymliga trots ganska kompakta yttermått.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 5 av 16

I hybridversionen av CR-V består växelväljaren av knappar. Pekskärmen är ganska seg i reaktionen och upplägget är på sin höjd halvmodernt.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 6 av 16

I Toyota finns alltjämt en bastant växelväljarspak. Pekskärmen är lite piggare än i CR-V, men gränssnittet är långt ifrån de bästa europeiska.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 7 av 16

Framstolarna är fullvuxna i Honda CR-V. Baksätet är rymligt på alla ledder och vi tycker även att det är bekvämare än Toyotas.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 8 av 16

Toyotas framstolar är inte heller oävna. Baksätet har bra komfort, men varken insteg eller sittdynor imponerar lika mycket som i CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 9 av 16

Det behövs målfoto för att skilja dessa båda japanska, mellanstora hybrid-suv-bilar. Ekonomin talar för Toyota, helheten för Honda. Men kanske är det en bensindriven och väsentligt billigare CR-V som är den slutgiltiga vinnaren?

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 10 av 16

Honda CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 11 av 16

Toyota RAV4.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 12 av 16
Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 13 av 16
Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 14 av 16
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 15 av 16
Foto: Volkswagen Bild 16 av 16
Annons
Annons
Annons