X
Annons
X
Fördjupning

Hybridduell: En favorit – men den andra vinner

DUBBELTEST | En mellanstor suv med högteknologisk hybridteknik. Kan det bli mer mitt i prick för en bred målgrupp år 2019? På många sätt är nya Honda CR-V och Toyota RAV4 svaret på de flesta önskemål för en flexibel familjebil, men för tjänstebilsföraren är de trots det inga självklara val.

Så lika och ändå så olika. Toyota RAV4 och Honda CR-V är ett gammalt radarpar på bilmarknaden som just kommit i nya tappningar. Här har vi jämfört hybridversionerna. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Här står de sida vid sida – de två bilmodeller som kubbas om titeln världens mest sålda suv. Honda CR-V och Toyota RAV4. De kan dessutom sägas vara pionjärer. I mitten av 1990-talet, när båda debuterade, var begreppet suv (sports utility vehicle) knappt uppfunnet och de bilar som dittills hade kvalificerat sig i genren var ofta baserade på rustika, lätta lastbilar.

Med RAV4 (1994) och CR-V (1995) visade Toyota och Honda att terrängbilar kan ha mjukisbyxor och sedan dess har i stort sett varje biltillverkare – högsvansade såväl som jordnära – följt efter.

Testbilarna är framhjulsdrivna, men många köpare föredrar nog fyrhjulsdrift.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 16

En mycket lättarbetad förarmiljö där det fortfarande är lite minibusskänsla, känslan av att sitta högt är mest påtaglig i CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 16

Stuvutrymmet under golvet har försvunnit i hybridversionen, där ligger i stället batteriet. CR-V hybrid kan heller inte köpas med sju sittplatser.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 3 av 16

Rekorderligt på alla sätt bakom ratten i RAV4. Sittpositionen är mer personbilslik, förarmiljön har design som ska understryka en robust känsla.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 4 av 16

Toyotas bagageutrymme är lite större än i Honda. Båda bilarna är mycket rymliga trots ganska kompakta yttermått.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 5 av 16

I hybridversionen av CR-V består växelväljaren av knappar. Pekskärmen är ganska seg i reaktionen och upplägget är på sin höjd halvmodernt.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 6 av 16

I Toyota finns alltjämt en bastant växelväljarspak. Pekskärmen är lite piggare än i CR-V, men gränssnittet är långt ifrån de bästa europeiska.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 7 av 16

Framstolarna är fullvuxna i Honda CR-V. Baksätet är rymligt på alla ledder och vi tycker även att det är bekvämare än Toyotas.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 8 av 16

Toyotas framstolar är inte heller oävna. Baksätet har bra komfort, men varken insteg eller sittdynor imponerar lika mycket som i CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 9 av 16

Det behövs målfoto för att skilja dessa båda japanska, mellanstora hybrid-suv-bilar. Ekonomin talar för Toyota, helheten för Honda. Men kanske är det en bensindriven och väsentligt billigare CR-V som är den slutgiltiga vinnaren?

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 10 av 16

Honda CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 11 av 16

Toyota RAV4.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 12 av 16
Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 13 av 16
Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 14 av 16
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 15 av 16
Foto: Volkswagen Bild 16 av 16
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X