Annons

MajHusmodern Maj inte så långt bort som vi tror

Ellen Jelinek, Hannes Meidal och Omid Khansari i ”Maj”.
Ellen Jelinek, Hannes Meidal och Omid Khansari i ”Maj”. Foto: Sören Vilks

Det var en trupp duktiga flickor som kom att städa Folkhemmet. Kristina Sandbergs böcker om Maj berättar om en av dem. Hennes hyllade trilogi har nu blivit teater. Ett lika innerligt som tragikomiskt drama om svensk efterkrigstid.

Under strecket
Publicerad

Ellen Jelinek spelar titelrollen Maj, hemmafrun som sliter, lider, ljuger och står ut.

Foto: Sören Vilks

Den svenska efterkrigstiden verkar, så här efteråt, ha varit fylld av en besinningslös husmoderlighet. Det nya, rena och funktionella hemmet var den borg varifrån oreda, smuts och lösaktighet bekämpades. Mattpiskning, sju kaksorter och strumpstoppning upptog all tid för hemmafrun som med endast ett eller två barn fick tid att imitera veckotidningarnas ideal. En ny sorts människa var uppfunnen: drottningen av inkokt lax och Tomteskur.

Kristina Sandberg gav med sin romantrilogi – "Att föda ett barn", "Sörja för de sina" och "Liv till varje pris" – den svenska husmodern kropp och själ. Maj, som är utan utbildning, blir med barn med sonen till en fabrikör. De gifter sig, trots en åldersskillnad på 15 år. Tomas är dock alldeles för begiven på sprit. Maj klamrar sig fast vid att vara duktig. Hon vill imponera på sina nya väninnor, och vet bara ett sätt. Hennes uppfostran till perfektion blir hårdför. Tomas mor är elak, traditionell och borgerlig. Maj förhärdar sig, och blir till slut också hon ett petrifierat skal.

Annons
Annons
Annons