Husdramatiker kastar sig mellan idyll och kravaller

klara kopplingar I höst har Lucas Svensson flugit mellan Elsa Beskows småstadsidyll och kravallerna i Paris förorter. Långsökt kan tyckas, men den snabbskrivande dramatikern ser klara kopplingar mellan Le Weekend och Petter och Lotta och Stora landsvägen.

Under strecket
Publicerad
Annons

Åtta pjäser har Lucas Svensson på gång just nu, på scener i Sverige och Danmark. Samtidigt säger den 32-årige dramatikern att han inte har särskilt lätt för att skriva. Just nu drar hans fria bearbetning av Elsa Beskows berättelser fulla hus på Dramaten.
Ungarna hatälskar den läskiga häxan Avundsjuk och svarar blixtsnabbt i kör när Farbror Blå läser ramsorna ur Hattstugan. Historien om Petter och Lotta som växer upp i svartvitt i skogen hos styvmor Tvätt-Kristin men som hamnar hos tre färggranna tanter i småstaden, är som ljuv musik för nostalgikern. Och skådespelare utklädda till kantareller, blåklockor och jordgubbar är som sötsaker för hela familjen.
Fast så ser Lucas Svensson inte alls på pjäsen. Hans inställning är ungefär densamma som till hans blixtsnabba reportagepjäs Le Weekend, som han skapade under fem dygn i upploppens Paris för en knapp månad sedan.

– Det kan låta omöjligt att föra samman Lillköping med kravaller i Banlieu. Men på sätt och vis liknar metoderna varandra, man möter något
som är väldigt främmande. Jag är inte uppvuxen med Elsa Beskow utan tillhör generationen med föräldrar fostrade 1968, då ju Beskow var bannlyst.
Lucas Svensson ser mer än lovligt trött ut efter en kväll på krogen. Han sitter i lunchrummet längst upp i Dramatenhuset och hinkar svart kaffe och talar om Elsa Beskows antydan att skildra ett klassperspektiv. Men just när det skulle kunna börja bränna till lämnar Beskow sin Tvätt-Kristin för att följa Petter och Lottas klassresa mot staden.

Annons
Annons
Annons