Annons

Hur påverkas våra kroppar av en vit månad?

Claudia Canessa Carlsson vid Lillsjöns utegym i Bromma. Hon dricker inte stora mängder alkohol – och aldrig kvällen före ett springlopp. ”Jag tränar främst för att må bra.”
Claudia Canessa Carlsson vid Lillsjöns utegym i Bromma. Hon dricker inte stora mängder alkohol – och aldrig kvällen före ett springlopp. ”Jag tränar främst för att må bra.” Foto: Simon Rehnström

Att ta en vit månad kan ge minskad kroppsvikt, bättre sömn och motverka sjukdomar. Men för den som dricker måttligt har alkohol­stopp inga revolutionerande effekter på träningsresultaten.

Under strecket
Publicerad

Sven Andréasson.

Foto: Ulf Sirborn

”Träning är något man gör för hälsan och för att få energi”, säger Attar, som tränar på Lilllsjöns utegym i Bromma. Han ser inget problem i att dricka alkohol under träningsperioder så länge man gör det måttligt.

Foto: Simon Rehnström

Örjan Ekblom, GIH.

Foto: Linus Hallgren
Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Kanske kantades sommarens kvällar av rosévin vid strandkanten och fruktiga drinkar på uteserveringarna. Kanske känns detta av i både kropp och knopp nu när hösten gjort inträde och vardagsdrickandet faller i ett annat ljus?

Enligt en studie utförd vid Sussex Universitetet kan effekterna av att ta en vit månad hålla i sig minst ett halvår framåt, med minskat drickande och upplevd bättre hälsa som några fördelar.

Annons
Annons
Annons