Annons
X
Annons
X

Hur påverkar mindfulness barn?

Eleverna på Synkopen i Helsingborg har avslappning på schemat. De är med i Sveriges första forskningsstudie om mindfulness för barn.

Mindfulness
[object Object]
”Tankarna kan sväva iväg ibland, men när man hör den lugna rösten kommer man på sig själv”, säger Vida. Foto: Lars Dareberg

Mindfulness är avslappningsövningar som ska få en att fokusera och koncentrera sig bättre. Synkopens femmor har hållit på med olika övningar sedan de gick i trean.

–  De var en stökig klass när de började trean. Vi har hållit på med mindfulness sedan vårterminen i trean, och det är en stor skillnad på gruppen nu, de är mycket lugnare, säger Christina Wahlberg, lärare och mind­fulness-instruktör.

Eleverna är med i ett forskningsprojekt som genomförs av cent-rum för primärvårdsforskning i Skåne. Projektet ska ta reda på vad mindfulness ger för effekter för hälsan på lång sikt, och om det kan motverka psykisk ohälsa längre fram i livet. Forskarna tror till exempel att mindfulness kan förbättra självkänslan, minska stress och öka lugnet. 1 000 barn från förskoleklass upp till nian är med i undersökningen. Barnen kommer följas tills de är 18 år.

Annons
X
Nala, Johannes, Vida och Matthew berättar att de får fnissanfall ibland, men för det mesta tycker de att mindfulness är skönt och avslappnande. Foto: Lars Dareberg

Eleverna själva är ­positiva till mindfulness.

–  I början var det lite jobbigt. Det kändes som att det bara var man själv som blundade. Och att alla kollade på en, säger ­Johannes.

Nu tycker han och klasskompisarna mycket om övningarna.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    –  Man känner sig avslappnad och tar med sig den lugna känslan till nästa sak man ska göra, säger Johannes.

    När de har mindfulness på schemat gör de övningar ledda av Christina. Under fem minuter slappnar de bara av. Till exempel kan de ligga ner på golvet och ­fokusera på hur de andas. Ibland ska de drömma sig bort till en plats de tycker mycket om, ­eller skicka önskningar till någon.

    –  Vi lyssnar på våra andetag. Lägger man händerna på magen känner man andetagen. När man koncentrerar sig på hur man andas tänker man inte på andra saker, säger Matthew.

    –  Det kan vara svårt att bara tänka på hur man ­andas. Men när man övar ett tag går det lättare att inte ligga och tänka på annat, säger Nala.

    Läraren Christina Wahlberg är utbildad mindfulness-instruktör. Foto: Lars Dareberg

    Det finns psykologer som kritiserar mindfulness. De tycker att man inte tar problem på allvar när man säger att metoden är bra för lite allt möjligt, till exempel depressioner. Man anser också att mindfulness kan väcka svåra minnen och känslor. Då är det viktigt att den som håller i övningarna har utbildning att ta hand om de känslor som kommer upp.

    På Synkopen har man hittills inte upplevt några negativa effekter av mindfulness.

    –  Vårt fokus är att barnen ska få en bättre förmåga att koncentrera sig. De har svårt att hålla fokus länge på samma sak, och det kan mindfulness hjälpa dem med, säger Christina Wahlberg.

    Annons

    ”Tankarna kan sväva iväg ibland, men när man hör den lugna rösten kommer man på sig själv”, säger Vida.

    Foto: Lars Dareberg Bild 1 av 3

    Nala, Johannes, Vida och Matthew berättar att de får fnissanfall ibland, men för det mesta tycker de att mindfulness är skönt och avslappnande.

    Foto: Lars Dareberg Bild 2 av 3

    Läraren Christina Wahlberg är utbildad mindfulness-instruktör.

    Foto: Lars Dareberg Bild 3 av 3
    Annons
    X
    Annons
    X