Annons
Konstverk Moderna museet: ”The exploitation of the dead, 1984-1990”. Maiden Stilinovic, 1947–2016, Kroatien.
Konstverk Moderna museet: ”The exploitation of the dead, 1984-1990”. Maiden Stilinovic, 1947–2016, Kroatien. Foto: Adam Wrafter

Handels satsar på konst: ”Vaccin mot onda krafter”

Franska direktörer ska ha dragit lott för att slippa sitta bredvid sina ointellektuella svenska kollegor på affärsmiddagarna. Är det bara en åtta år gammal anekdot som ligger bakom föreställningen om näringslivets kulturförakt? Eller ligger beröringsskräcken hos kulturen?

Uppdaterad
Publicerad

Pianomusik av det på snofsig tillställning förväntade slaget fyller Nobelmuseet denna försommarkväll. Ett hundratal gäster, de flesta uppklädda till tänderna, minglar smuttandes champagne.

Sedan 1993 har föreningen Kultur & Näringsliv arrangerat Swedish Arts and Business Awards, en gala som premierar lyckade samarbeten mellan kultur och näringsliv. Årets pris är extra speciellt eftersom hedersordföranden prins Carl Philip har deltagit i juryarbetet. Han är dessutom på plats för att kora segraren.

Handelshögskolans rektor Lars Strannegård ser kultur och klassisk bildning som ett vaccin mot rovkapitalism. ”Är du reflekterande och empatisk så kommer du också att tänka: Vad är konsekvensen av mina handlingar?” I bakgrunden syns verk av Jens Fänge.

Foto: Ari Luostarinen Bild 1 av 5

Konst på Handelshögskolan. Never Odd or Even, verk av Michael Johansson.

Foto: Ari Luostarinen Bild 2 av 5

Konst på Handelshögskolan. ”24 two parallel now”, verk av Meta Isaeus-Berlin.

Foto: Ari Luostarinen Bild 3 av 5

På 1990-talet arrangerade Ylva Gislén festivalen Exit på Österlen, vilket inbegrep att söka företagssponsring. ”Kulturarbetare, som är vana vid att släpa sig fram på småsummor, förstår inte vilka belopp som rör sig på andra sidan.”

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 4 av 5

Kultur & Näringsliv är en intresseorganisation som fungerar som en brobyggare mellan kultur och näringsliv.

Foto: Ari Luostarinen Bild 5 av 5