Annons

Har kommunerna för många kommunikatörer?

Foto: Tidningsutgivarna/Markus Konow/Privat

PODD | 18 augusti. I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras svenska kommuners kommunikatörsinflation. Lyssna direkt här.

Under strecket
Publicerad

I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras något som många spontant irriterar sig på: nämligen kommunernas tendens att biffa upp sin verksamhet med kommunikatörer. 

För drygt ett år sedan lyftes frågan av Sakine Madon som är politisk chefredaktör på Uppsala nya tidning som undrade om Uppsala kommun verkligen behövde drygt 90 kommunikatörer. Hon sammanfattade problemet såhär: "Kommuninvånare ska givetvis kunna få relevant och lättillgänglig information. Men när kommunens kommunikationsstab växer i snabb takt, och när kommuner ägnar sig åt ren marknadsföring, måste varningslampan blinka."

Nu har den liberala tankesmedjan Timbros webbtidning Smedjan gjort en större kartläggning där de rycker undan täcket för kommunsverige och beskådar vad det är för projekt som pågår för våra skattepengar egentligen. Här finns en uppsjö av poddar om de mest perifera ämnen och även egna, ganska stora, tidningar.

Är kommunernas kommunikationsstaber för stora? Hur kan vi veta det i så fall – kan det inte bara vara så att uppdraget förändrats och medborgarna blivit mer krävande? Och finns det någon begränsning alls i lag för vilken typ av kommunikationsprojekt en kommun får ägna sig åt?

Ledarsidans Lydia Wålsten diskuterar med granskningens författare, Adam Danieli, Per Hultengård, juridisk rådgivare på Tidningsutgivarna och Simon Strand, avhoppad kommunikationsrådgivare som tidigare drev PR-byrån 500.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons