X
Annons
X

Hur lyckas Comhem sänka kundbetyget?

Snusjätten Swedish Match kryddar sitt snus med extra nikotin för att snabbare få fler beroende, avslöjades nyligen. Låsjätten Assa Abloy har tillverkat ett gäng dyra men värdelösa lås som enkelt kan brytas upp. Och tv- och telefonidistributören Comhem har klamrat sig fast i toppen av bolag med mest missnöjda kunder i sitt segment.

Den gemensamma nämnaren, som också är deras smala lycka, för dessa tre aktörer är kundernas svårighet att byta bolag. Bor man till exempel i ett Comhem-hus är det inte helt okomplicerat att byta leverantör. För att inte tala om svårigheten att hitta ett lås- eller snusmärke som inte ägs av de två ovan nämnda jättarna.

En välfungerande marknad sätter naturligt företagens kvalitet på sin spets. En restaurang med dålig mat och service har tomma bord och tjänar inga pengar. Ett bolag som Comhem lyckas tjäna över 700 miljoner kronor – trots en mängd missnöjda kunder.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X