Annons
X
Annons
X
Motor
Krönika

Jonas Fröberg: Hur långt räcker Elon Musks rockstjärnestatus?

Tesla gick om Ford i börsvärde efter kanonförsäljning det första kvartalet. Nu hänger allt på nya billigare Model 3 om Elon Musk ska kunna frälsa oss med sol-el och förarlösa rena transporter. Och utgången är faktiskt oviss.

Elon Musk, huvudägare till och vd över Tesla.
Elon Musk, huvudägare till och vd över Tesla. Foto: Marcio Jose Sanchez/AP

Elon Musk säger att han sover sex timmar per natt - vilket blev en världsnyhet i slutet av mars. Det säger något om rockstjärnestatusen för Teslas huvudägare och vd.

Mycket går hans och elbilstillverkaren Teslas väg just nu – försäljningen ökade med 69 procent första kvartalet, upp till 25 000 bilar. Och efter att bolagets totala börsvärde passerade Nissan i februari lyfte aktien med 7,3 procent på måndagen när de nya säljsiffrorna visades. Det innebär att det 15 år gamla elbolaget Tesla i dag är värt motsvarande 428 miljarder kronor, 7 procent mer än det 113 år gamla Ford.

Men hur mår Tesla, som gör 84 000 bilar och stora förluster – egentligen?

Annons
X

Steget är milt sagt stort. Och Elon Musk kan gränsla och köra ur banan redan innan han hunnit få upp farten.

Bolaget som i dag gör lyxbilarna Model S och suven Model X bränner stora summor och gör samtidigt nyemission på nära 1,34 miljoner aktier som ska få in 3 miljarder kronor. Dessutom ska Tesla även ta in motsvarande 8,6 miljarder kronor via ett obligationslån. Allt för att lansera nya ”folkbilen” Model 3.

Elon Musks mål är en vertikalt integrerad energibolagsgrupp som också gör fordon. Man ska vara världsledande på rena självkörande transporter drivna av sol-el. Medlen är bilbolaget Tesla, det nyligen fusionerade Solar City och planer på flera stora batterifrabriker för litium jon-batterier.

Det innebär att gå från en liten elbilsfirma för lyxbilar som förlorar hundratals miljoner dollar varje år – till att bli väldens ledande bolag inom energi och transporter.

Lyxbilen Model S visas upp under en elbilsmässa i Göteborg. Foto: Adam Ihse/TT

Steget är milt sagt stort. Och Elon Musk kan gränsla och köra ur banan redan innan han hunnit få upp farten.

Tänk Elon Musk just nu som en koncentrerad Ingemar Stenmark inför ett VM i storslalom: stavarna nedtryckta i snön, blicken fäst på första porten och så ett djupt andetag under toppluvan: Tesla står inför att lansera sin nya mindre Model 3 – ”folkbilen” som ska kosta 35 000 dollar (i Sverige antagligen en bit över 400 000 kronor).

Den bilen utgör ensam Teslas hävstång att ta det helt avgörande steget att gå från 84 000 tillverkade bilar (2016) till lönsamma 500 000 redan nästa år.

Frågan är hur långt Teslas hypade varumärke och Elon Musks rockstjärnestatus räcker.

Först då kan Elon Musk fortsätta utveckla bolaget.

Floppar Model 3 kan han packa ihop allt.

Och succén med Model 3 är inte given. Den ska enligt bolagets hemsida gå 34,5 mil på el. Ursäkta, men Renaults lilla elbil Zoe går 40 mil (30 mil i praktiken) redan i dag. Och konkurrensen inom elbilar hårdnar som snabbhärdande lim: De etablerade tillverkarna lanserar sina elbilar år 2018–2020 på ett långt blänkande pärlband. Mercedes, Volvo och de andra kommer på ren svenska att ha likartade bilar. Frågan är hur långt Teslas hypade varumärke och Elon Musks rockstjärnestatus räcker – när vanligt folk som du och jag ska frälsas.

Svaret avgör om Elon Musk ska lyckas med sina stora visioner.

Annons
Annons
Annons
X

Elon Musk, huvudägare till och vd över Tesla.

Foto: Marcio Jose Sanchez/AP Bild 1 av 2

Lyxbilen Model S visas upp under en elbilsmässa i Göteborg.

Foto: Adam Ihse/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X