X
Annons
X

Hur du tränar är viktigare än vad du tränar

Idag verkar väldigt många söka efter den "perfekta" träningsformen eller den perfekta övningen, skriver SvD:s träningskrönikör Jacob Gudiol.

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar.
SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. Foto: PI FRISK

I andra änden står försäljare, gym och personliga tränare som i sin tur givetvis påstår att just deras utrustning, gruppträning eller övningar är precis de rätta för dig och ditt mål, nästan oavsett vilka mål du har. De påstår sig kunna ge dig hög fettförbränning, massor av muskelmassa, grym kondition och allt annat du kan tänka dig, i ett och samma upplägg.

Om du är en av de som letar efter "det" som ska ge dig de bästa resultaten så kan jag berätta en hemlighet för dig. Det är inte vad du tränar som är det viktiga – utan hur du tränar. Oavsett vad du tränar så är det dina muskler du arbetar med och dina träningsresultat är därför beroende av hur dina muskler arbetar.

Alla former av träningsresultat, oavsett om det är ökad kondition, mer styrka eller simpel kaloriförbrukning, börjar alltså med att du kontraherar dina muskler. Dina muskler vet inte skillnaden på om du arbetar med din kroppsvikt som motstånd eller om du skapar motståndet med hjälp av fria vikter eller en maskin. Givetvis kommer din träningseffekt att skilja sig lite mellan olika träningsformer och övningar då rörelser sällan blir identiska men den skillnaden är väldigt liten i förhållande till effekten av hur du utför dessa träningsformer och övningar.

Annons
X

Är du motionär och vill bli lite starkare behöver du därför inte fokusera på vilka övningar du ska välja ut på gymmet. Det spelar nämligen inte någon större roll. Knäböj, benspark, benpress, utfallssteg med mera är ganska ointressant. Det som är viktigt är att du tränar tillräckligt tungt, tillräckligt mycket och tillräckligt ofta. Så hitta några övningar som du gillar som tränar igenom din kropp och sedan kör du på det.

Är ditt mål istället att få en allmän bättre kondition så spelar det inte någon större roll om du springer i skogen, på ett löpband, åker skidskor, trampar på en cykel, arbetar på en roddmaskin eller åker framåt på skidor. Det viktiga är att du arbetar tillräckligt länge på en intensitet som utmanar din kondition tillräckligt ofta. Välj därför det du tycker är kul och så kan du sen totalt strunta i om någon säger till dig att du minsann skulle få bättre träning om du valt en annan form av konditionsträning istället.

Det faktum att det alltid är muskelkontraktioner som sätter igång din kropp och ger dig träningsresultat innebär också att du inte per automatik genomfört ett bra träningspass för ditt mål bara för att du är trött efteråt. Du har inte heller konditionstränat bara för att du har suttit och trampat på en cykel och inte heller har du nödvändigtvis styrketränat bara för att du har hållit i en hantel eller skivstång.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    För att något generellt sett ska räknas som träning för att förbättra konditionen hos nybörjare behöver intensiteten normalt vara så hög så att du kommer över ungefär 65-70 procent av din maxpuls. Är du nybörjare är det inte lätt att veta vad det innebär med 70 procent av maxpulsen men när du tränar så ska det kännas ansträngande eller mer än så. Om du bara upplever det som lätt ansträngande eller något ansträngande är träningen för lätt.

    För styrketräning gäller istället att du inte ska orka utföra övningen du gör mer än maximalt 15-20 gånger. Orkar du göra fler repetitioner än så är motståndet för lätt. Då behöver du stegra övningen på något sätt.

    Om du tror att du kommer bli stor och stark av att utföra 100 situps och 50 armhävningar varje morgon så måste jag därför göra dig besviken. Situps och armhävningar kallas ofta för styrkeövningar men om du kan göra 100 respektive 50 repetitioner är motståndet för lätt för dig.

    Så för att summera är det alltför många människor som spenderar för mycket tid på att fundera kring vad de ska träna istället för att tänka på hur de verkligen ska utföra sin träning. Bli inte en av dem. Det viktiga är att du väljer en träningsform som tränar dina muskler enligt dina mål och sedan utför du det regelbundet över en längre tid. Då kommer resultaten.

    Mer läsning:

    De allmänna rekommendationerna om fysisk aktivitet i FYSS tar upp mer kring hur du bör träna kondition och styrka som nybörjare för en bättre hälsa

    Lite mer ingående kring styrketräningsdelen hittar du på Träningslära.se i det här och sen det här inlägget.

    Läs även

    Annons
    Annons
    X

    SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar.

    Foto: PI FRISK Bild 1 av 1
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X