Annons

Hungrig modevärld

MODE Designer släpper kokböcker och modebloggare skriver om mat. Faktum är att matlagning har blivit så trendigt att modebranschen har börjat – äta. SvD:s Sofia Hedström uppmärksammar branschens plötsliga fascination för mat.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Om 1990-talet var musikens årtionde och 2000-talet modets och inredningens är 2010-talet definitivt matens. De allra flesta vill hellre vara foodies än fashionistor och surdegar och trädgårdshöns har blivit mer effektfulla statusmarkörer än dyra väskor. Samtidskoll är en nödvändighet för modeaktörer som vill vara angelägna och därför blir jag inte förvånad när branschen arrangerar samarbeten med kockar och diverse matexperiment för att hänga med när modet petats från trendtoppen.

Det lyxiga varuhuset Barneys förstod tidigt att maten skulle börja forma populärkulturen och hösten 2010 arrangerade de kampanjen ”Have a foodie holiday”. Kläderna i skyltfönstren var utbytta mot dockor föreställande matpersonligheter som Anthony Bourdain och Paula Deen från tv-kanalen Food Network. Ett annat tidigt exempel är kokboken ”American Fashion Cookbook” som innehåller över hundra recept från modeskapare, däribland Isaac Mizrahis tryffelpasta och Carolina Herreras bakpotatis med pocherat ägg. Förutom övervintrade fashionistor har jag svårt att föreställa mig vem som ska laga recepten, men enligt författaren Lisa Marsh har mat och mode mycket gemensamt och hon hävdar att kopplingen inte alls är långsökt.

Annons
Annons
Annons