Annons
Recension

Shanghai performanceHungrig berättelse med drag av yta och tragedi

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

För alla som attraheras av den internationella konstscenens diskreta men ändå påtagliga doft av pengar och exklusivitet torde ”Shanghai performance”, den tyska författaren Silke Scheuermanns tredje bok på svenska, vara oemotståndlig läsning. I alla fall fram till dess att ytan krackelerar och en helt annan doft tränger upp ur springorna. Romanen berättas i jagform av Luisa, som arbetar som assistent till den uppburna performancekonstnären Margot Winkraft, besatt av skönhet och med den levande kvinnokroppen som uttrycksmedel.

När Kina visar sig vara spelplats för Margots nya projekt indikerar små, nästan omärkliga detaljer att något är annorlunda, och Scheuermann låter tidigt läsaren förstå att avslöjanden är att vänta. Luisa återberättar händelserna från tiden i Shanghai, och glimtar av nutida liv, för alltid förändrat av upplevelserna där, skymtar fram. Att det som sker inte kommer att sluta bra tydliggörs stegvis och författaren låter sin huvudperson hänvisa, som i förbifarten, till det som skall komma att hända.

Annons
Annons
Annons