Annons

Hundratals vrak väntar på sanering

Det sjunkna fartyget Thetis innehöll 22 kubikmeter dieselolja. Om den skulle ha läckt ut på kort tid hade det kunnat orsaka stora skador i ett känsligt område. Arkivbild.
Det sjunkna fartyget Thetis innehöll 22 kubikmeter dieselolja. Om den skulle ha läckt ut på kort tid hade det kunnat orsaka stora skador i ett känsligt område. Arkivbild. Foto: Kustbevakningen

Tretton dagars sanering slutade med att 730 liter olja pumpades ut från ett miljöfarligt vrak utanför Smögen.

Men det finns fler skepp som behöver saneras. Tusentals vrak ligger utanför Sveriges kust, varav 300 räknas som miljöfarliga.

TT
Publicerad

Fartyget Thetis var fullastat med sill när det sjönk 1985 utanför Smögen. Ombord fanns också över 22 kubikmeter dieselolja – flera gånger mer än i en normal villas oljetank. Thetis ligger på ett känsligt område och om stora mängder olja skulle ha läckt ut på kort tid hade det kunnat orsaka skador på såväl land som i den marina miljön, enligt Havs- och vattenmyndigheten.

Saneringen av Thetis pågick i december förra året som ett pilotprojekt, då man testade en metod att genom fjärrstyrda undervattensrobotar borra håll i vraket och därefter pumpa ut oljan.

Annons
Annons
Annons
Annons