”Signature women –100 år på den svenska konstscenen”100 år av kvinnors konst – sevärd snabbspolning

Carolina Falkholt, ”Signature women”, 2020. Installationsvy på Artipelag.
Carolina Falkholt, ”Signature women”, 2020. Installationsvy på Artipelag. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Den stora kvinnosatsningen på Artipelag med konstnärer från det senaste seklet ger främst en värdefull historisk tillbakablick. Här finns både pionjärer och några samtida mästare.

Under strecket
Publicerad
Tyra Lundgren, ”Självporträtt med violer”, 1925.

Tyra Lundgren, ”Självporträtt med violer”, 1925.

Foto: Raymond Hejdström/Gotlands museum
Tuija Lindström, ”Maria med en stock”, 1991.

Tuija Lindström, ”Maria med en stock”, 1991.

Foto: Tuija Lindström/Hasselbladsstiftelsen Göteborg
Sigrid Hjertén,” Iván i fåtöljen”, 1915.

Sigrid Hjertén,” Iván i fåtöljen”, 1915.

Foto: Bukowskis
Estrid Ericson, tennfigurer. Installationsvy på Artipelag.

Estrid Ericson, tennfigurer. Installationsvy på Artipelag.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Cecilia Edefalk, ”Untitled (without)”, 1988.

Cecilia Edefalk, ”Untitled (without)”, 1988.

Foto: Stockholms Auktionsverk
Karin Mamma Andersson, ”Minnesluckorna öppnas alltid från söder”, 2002.

Karin Mamma Andersson, ”Minnesluckorna öppnas alltid från söder”, 2002.

Foto: Galleri Magnus Karlsson
Annons

Går det att sammanfatta hundra år av svensk konst i en utställning? Nej, naturligtvis inte. Inte heller när urvalet, som här, begränsas till de kvinnliga konstnärerna.

Det är alltså rätt meningslöst – men omöjligt att avstå från – att vädra specifika åsikter om vilka som kommit med och vilka som borde ha gjort det. Istället måste man se utställningen, som sammanställts av Frida Andersson, Jessica Höglund, Bo Nilsson och Iselin Page, som ett förslag till en reviderad konsthistorik.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons