Hundra anmälningar mot Nakd – ska granskas

Nakd har byggt hela sin marknadsföring kring sociala medier och influencers.
Nakd har byggt hela sin marknadsföring kring sociala medier och influencers. Foto: Pressbild och Banfa Jawla

Nästan 100 anmälningar mot modeföretaget Nakd har kommit in till Arbetsmiljöverket. Myndigheten kommer nu att inleda en granskning av Göteborgsföretaget.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Influencern Rodja Pazooki.

Influencern Rodja Pazooki.

Foto: Privat/Illustration: Banfa Jawla/Alamy
Annons

Nakd är modeföretaget som riktar sig till unga kvinnor, och som byggt hela sin marknadsföring kring sociala medier och influencers. Nu tycks den strategin slå tillbaka. Som SvD rapporterat tidigare har influencern Rodja Pazooki uppmanat sina följare på Instagram att berätta om missförhållanden som de upplevt som anställda eller som praktikanter på företaget. Hon har också uppmanat sina följare att anmäla företaget till Arbetsmiljöverket.

På tisdagen kunde Johan Talvik, chef för inspektionsavdelningen på region väst, räkna till nästan 100 inkomna anmälningar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons