Annons

Sysslor Humoristisk dagbok utanför litteraturvärldens mittfåra

Jonas Aspegren
Jonas Aspegren Foto: Martina Aspegren

Jonas Aspegren är romanförfattaren de stora förlagen har missat. Hans andra egenutgivna bok handlar om en medelålders, nyskild, lite bitter och rätt sorgsen man som på ytan är upptagen av vardagen och dess sysslor. Men som lever framför allt i språket – och vars text åkallar minnet av en sedan länge bortgången bror.

Publicerad

Litteraturen är märklig. Här kan man vara fulländat egocentrisk utan att trötta ut andra, som i ett direktumgänge med dem. Man kan bli fängslande, omöjlig att sluta lyssna på – även om, eller just, när man är som mest självupptagen. Skälet ligger hos Boken. Den kan vi läsa i vår egen takt, lägga ifrån oss, begrunda, ta upp på nytt: hantera som vi själva vill, till skillnad från den påträngande verkliga individen framför oss. Boken kan bli en människa som tar oss i anspråk på våra villkor. Och samtidigt svarar den mot vårt behov av att få inblick i det intimaste hos andra. Vi stillar en hunger på andras liv.

Det gäller särskilt med den självbiografiska litteraturen, den som säger: så var det, sådan var jag, sådan är jag. Liksom också med det som numera kallas autofiktion. Jag har lite svårt för termen, men den talar hursomhelst om något annat än självbiografi eller memoarer. Om självbiografin speglar den som skriver skapar autofiktionen den. Och här kan författaren förmedla sitt gäckande dubbla budskap, det här är jag/det här är inte alls jag. Många författare kallar numera också gärna sina autofiktioner för romaner.

Annons
Annons
Annons
Annons