X
Annons
X

Astrid Söderbergh Widding: Humanisterna inte kvar i elfenbenstornet

Läs mer om Bildningsdebatten
Allt fler forskare betonar nyttan med humaniora, inte bara dess egenvärde.
Allt fler forskare betonar nyttan med humaniora, inte bara dess egenvärde. Foto: ANDERS WIKLUND/TT

Vad ska humaniora vara bra för? Debatten, som dyker upp på kultursidorna i Sverige med återkommande intervall, implicerar som regel idén om en kris, omfattande såväl utbildning som forskning inom humanistiska ämnen. Sant är att humanvetenskapliga utbildningar runtom i världen under senare år utsatts för mer eller mindre hårda nedskärningar. Humanistiska utbildningar är populära bland studenterna, men hur nyttiga är de egentligen? Den nyligen genomförda danska studieaktivitetsreformen innefattar till exempel drastiska åtgärder för att minska utbildningstiden och öka genomströmningen, med kraftigt minskade utbildningsanslag som följd om man inte lyckas med det ålagda betinget. I praktiken lär detta slå hårt mot de flesta utbildningar som inte är yrkesinriktade, inte minst då de humanistiska. Många befarar i dag en liknande utveckling i Sverige, i och med att nyttoaspekter, som utbildningens användbarhet på arbetsmarknaden, alltmer hamnat i centrum medan humanistisk kunskap gärna förvisas till skräpkammaren, eller i bästa fall räknas som en dekorativ detalj.

Allt fler forskare betonar nyttan med humaniora, inte bara dess egenvärde.

Foto: ANDERS WIKLUND/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X