Humanism och förbjuden kärlek tema i Cannes

Det slår gnistor om kärleksmötet mellan Cate Blanchett och Rooney Mara i ”Carol”. Jan Lumholdt fortsätter att rapportera om filmer det talas om i Cannes, och möter Sveriges kanske kändaste barnstjärna som gör en komplex roll i ”Efterskalv”

Under strecket
Publicerad
Cate Blanchett i ”Carol” av Todd Haynes.

Cate Blanchett i ”Carol” av Todd Haynes.

Annons

Exakt vad vi ska kalla Giorgos Lanthimos engelskspråkiga debut ”The lobster” är inte helt säkert, men greken bakom ”Dogtooth” vill locka oss med science fiction. I en värld som på ytan liknar vår egen är parförhållanden lagstadgade medan ”enstöringar” döms till att bli omgjorda till djur. I rättvisans namn får de en chans att träffa en ny partner via en 45 dagar lång vistelse på ett badortshotell.

Hit kommer nydumpade Colin Farrel för att ställa saker till rätta innan det är för sent. I rättvisans namn får han själv välja djur om det skulle gå snett. Han gillar havet så det blir en hummer. Tänk filmen Buñuel hade gjort 1984, så blir det rätt så rätt i all dess Orwellska surrealism.

Annons
Annons
Annons