Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Perfect Guide

Hugo Rehnberg: Privatjet-sjukan har sipprat ner till svenska influencers

Det Moskvabaserade företaget Private Jet Studio har en annorlunda affärsidé. För 244 dollar får man plåta sig själv i kabinen på deras Gulfstream. Bilder som sedan kan användas för att skapa illusionen av framgång. 

Annons
X

På E-Bay finns en jättemarknad för tomma shoppingpåsar från Gucci, Hermès och Prada. Det finns folk som lever gott på att slussa runt denna åtråvärda Instagram-rekvisita. 

Vi lever i ”fake it til you make it”-tider, något journalisten Kristofer Ahlström skrev en läsvärd artikel om i DN häromveckan.

En färsk studie i ämnet är HBO-dokumentären ”The inventor. Out for blood in Silicon Valley” – om techbolaget Theranos och dess grundare Elisabeth Holmes. Holmes fintade till sig miljarder i riskkapital genom att saluföra en maskin som genom blodprov kunde spåra hundratals sjukdomar. Holmes – som gärna flög privatjet mellan sina möten – hyllades som ett geni i affärsmedier. Problemet. Blodprovsmaskinen fungerade inte. Inte ens i närheten. Idag riskerar hon ett mångårigt fängelsestraff för bedrägeri. 

En annan omtalad solochvårare är Billy McFarland, entreprenören bakom Fyre festival, som såldes in som ett lyxevent i den karibiska övärlden men slutade med bajamajor, formbröd och katastroftält. 

Fantasifull storytelling är inget nytt. Oscar Wilde ägnade stora delar av sitt konstnärskap åt växelspelet mellan äkta och falskt — och hans åsikt var att sanningen om oss själva är bilden vi skapar. Thomas Edison, Elisabeth Holmes stora idol, kunde inte bara uppfinna glödlampor, han var även lysande på att bygga sin egen framgångsaura.

Och inget signalerar framgång lika tydligt som att flyga privatjet. Något Greta Thunberg tyvärr inte lyckats råda bot på. Privatjet-sjukan har sipprat ner till våra svenska sociala medier-stjärnor, som glatt poserar i bekväma lädersäten. Det är ett dyrt imagebygge (om man inte använder Private Jet Studio). Att flyga privatjet fram och tillbaka till Paris kostar närmare en halv miljon kronor. Även om våra största influencers är välbetalda har de definitivt inga akuta affärsmöten som motiverar den kostnaden.

Det är bara teater och jag har gnällt på den här utvecklingen så länge att jag börjar tröttna på mig själv. Kanske borde jag kapitulera och sälla mig till motståndarsidan. En generös tolkning är ju att dessa imagebyggare står upp för rätten att förändras och bli sedda på sina egna villkor.

Det blir definitivt inga privatjetbilder men om jag dyker upp på Instagram, plåtad i motljus med skinnpaj, farfarströja, mc-boots och en akustisk gitarr över axeln, då vet ni att jag har bytt lag.

Foto: TT

Till Toppen