Annons

Here’s looking at youHoytema har öga för hur blickarna kommunicerar

Jens S Jensen, ”Marianne Jansson, 17 år, kockelev”.
Jens S Jensen, ”Marianne Jansson, 17 år, kockelev”. Foto: Hasselblad Foundation Collection

De blickar inåt, utåt, framåt, bakåt och rakt på dig. Besökare i Sven-Harrys konstmuseum möter hundratals ögonpar när filmfotografen Hoyte van Hoytema fått välja fritt bland porträtt ur Hasselbladsstiftelsens imponerande fotosamling.

Publicerad

En av de mest fascinerande historierna om blickens kraft börjar faktiskt i blindhet. 1919 skrev André Gide ”Pastoralsymofonin” som handlar om en ung, blind flicka. Gertrud omhändertas av en präst och hans familj. Hon utbildas. Prästens kyska kärlek visar sig samtidigt inte så kysk när hans son förälskar sig i flickan. När Gertrud opereras och får synen tillbaka rämnar alla illusioner.

Den allegoriska berättelsen filmades 1946 med Michèle Morgan i huvudrollen. Regissören var Jean Delannoy. Bakom kameran stod Roger Corbeau och Alain Douarinou. Någon av dem bestämde över ett tillägg av en scen i filmen – den långa tagningen med fokus på Gertruds tidigare blinda och nu olyckligt seende ögon. Dessa extra minuter avgjorde att filmen förvandlades från ett pekoral till ett mästerverk inom sin genre.

Jean Hermanson, ”Norrbottens järnverk, 1970”.

Foto: Hasselblad Foundation Collection Bild 1 av 3

Rineke Dijkstra, ”Nicky, Liverpool, UK, January 19, 2009”.

Foto: Hasselblad Foundation Collection Bild 2 av 3

Hoyte van Hoytema.

Foto: Daniel Sahlberg Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons