X
Annons
X
Recension

Houellebecq om Frankrikes muslimske president

Michel Houellebecqs roman "Underkastelse" handlar om ett islamiserat Frankrike och har redan orsakat årets största franska kulturbråk. I dagarna kommer boken på svenska. Så här skrev SvD:s Kristoffer Leandoer om det franska originalet.

Michel Houellebecq bakom en bokhög i Madrid 2014. Foto: DYD FOTOGRAFOS

Författarskapet börjar så här: ”Livet är smärtsamt och fullt av besvikelser.” En formulering som lika mycket gäller den egna erfarenheten som bokens ämne, den visionäre skräckförfattaren Lovecraft, som i berättelse efter berättelse skildrar människans underkastelse inför artfrämmande och överlägsna varelser. ”HP Lovecraft. Emot världen, emot livet” var år 1991 Michel Houellebecqs sätt att introducera sig själv och sin livssyn – genom ett annat författarskap, ett manifest i monografins förklädnad som utmynnar i påståendet att litteraturens uppgift är att ”erbjuda ett alternativ till livet i alla dess former”. Ännu tjugofyra år senare är det nog så man bör läsa Houellebecq: det han iscensätter i sina romaner är alternativ.

”Soumission”, underkastelse, som den nya romanen heter, är något som kan gälla både gudomlig och världslig makt. På engelska, submission, är det titeln på en Sex Pistols-låt samt på den islamkritiska film av Theo van Gogh från 2004 som resulterade i mordet på filmaren. Houellebecq räknar givetvis med dessa associationer, även om han i romanen låter en av romanens resonörer knyta begreppet till den franska S/M-klassikern ”Berättelsen om O”, som sägs uttrycka ”den förbluffande och enkla idén” att det högsta måttet av mänsklig lycka står att finna i total underkastelse. Det är, kort sagt, Houellebecqs tes: vi längtar egentligen efter utplåning, men i brist därpå får underkastelse duga.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X