Annons

Hot om tekniktapp bromsar Opelaffär

Att General Motors tidigare toppchef svensken Bo I Andersson har tagit över ledningen för ryska fordonstillverkaren Gaz kan bidra till GM:s tvekan att överlåta Opel till ett rysk-kanadensiskt konsortium. När GM satsar på den ryska marknaden vill man inte servera konkurrenter teknik på silverbricka.

Under strecket
Publicerad

GM:s tvekan att sälja Opel till Magna kan bottna i rädsla för att Opel ska lyfta den inhemska ryska bilindustrin och försvåra för GM:s egna satsningar på den ryska marknaden. Bilden visar löpande bandet vid Opels fabrik i Rüsselsheim.

Foto: MICHAEL PROBSTBild 1 av 1

GM:s tvekan att sälja Opel till Magna kan bottna i rädsla för att Opel ska lyfta den inhemska ryska bilindustrin och försvåra för GM:s egna satsningar på den ryska marknaden. Bilden visar löpande bandet vid Opels fabrik i Rüsselsheim.

Foto: MICHAEL PROBSTBild 1 av 1
GM:s tvekan att sälja Opel till Magna kan bottna i rädsla för att Opel ska lyfta den inhemska ryska bilindustrin och försvåra för GM:s egna satsningar på den ryska marknaden. Bilden visar löpande bandet vid Opels fabrik i Rüsselsheim.
GM:s tvekan att sälja Opel till Magna kan bottna i rädsla för att Opel ska lyfta den inhemska ryska bilindustrin och försvåra för GM:s egna satsningar på den ryska marknaden. Bilden visar löpande bandet vid Opels fabrik i Rüsselsheim. Foto: MICHAEL PROBST

I juni slutade Bo I Andersson plötsligt och med omedelbar verkan på GM där han hade arbetat sig upp till högsta ledningen efter 22 år på Saab och den vacklande biljätten i Detroit. Han skulle utveckla andra karriärmöjligheten, hette det.

Annons
Annons
Annons