Höstdebutanten en kvinna

Bokförlagen jagar en ny Da Vinci-kod, men det är andra trender som syns i höstens bokutgivning. En är att kvinnorna dominerar bland debutanterna. En annan är att så kallade ”true stories” ligger i tiden, och den journalistiska kopplingen till litteraturen blir allt starkare.

Under strecket
Publicerad
Ann-Christine Bärnsten. Debuten Döden är en schlager är en deckare om mordet på två homosexuella schlagerartister. Mycket handlar om utredningsarbetet.

Ann-Christine Bärnsten. Debuten Döden är en schlager är en deckare om mordet på två homosexuella schlagerartister. Mycket handlar om utredningsarbetet.

Annons

En svåröverskådlig bokflod väntar läsarna. Svensk bokhandels utgivning i höst präglas till stor del av förlagens jakt på den nästa Da Vinci-koden, men här finns också helt andra tendenser.
– Något som vi märker är de sanna historierna, böcker om livsöden som berör. Såväl stora som små förlag satsar på extrema berättelser som den om mannen som satt fast uppe i bergen, eller om kvinnor som blir slagna, säger Lasse Winkler.
Den dokumentära romanen kom en kort stund på 1980-talet med böcker som Inte utan min dotter och Alive, men nu tycks den vara tillbaka med eftertryck.

Förlaget Bra böcker fokuserar så mycket på trenden att det till och med har en egen bokserie och en bokklubb i den andan.
– Att den kommer tillbaka så starkt nu tror jag beror på en motreaktion till all ytlighet som finns i samhället med dokusåpor och så. Oftast står kvinnor för de så kallade sanna historierna, eftersom män som regel skruvar till sina självupplevda händelser mot det komiska eller ett slags äventyrlig tuffhet, säger Eva Åslund, förläggare på Bra böcker.
Kvinnor är också i majoritet bland höstens svenska debutanter.
Bara 13 av 34 böcker som listas i Svensk bokhandels höstkatalog är författade av män.
Ordupplaget är ett litet förlag som också satsar på sanna historier, men enligt dess förläggare, journalisten Sigge Sigfridsson, skiljer sig deras definition av dem.
– Vi gör inte så mycket freak stories, det vill säga underliga händelser utan något intressant sammanhang. En kille som gnager av sig armen på ett berg är inte ett sådant, utan vi sysslar mer på människoöden med social anknytning. Ett gemensamt kännetecken för bra sanna historier är att det finns en myndighet som begår ett fel mot en enskild person. Vi journalister vet ju att verkligheten ofta överträffar dikten, säger han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons