Annons
X
Annons
X
Kultur
Krönika

Hynek Pallas: Hos SL blir jag fast i SD:s lögner

(uppdaterad)
SD:s SL-reklam
SD:s reklam på Östermalmstorgs tunnelbanestation.
SD:s reklam på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Foto: Bertil Ericson / TT

The medium is the message” – mediet är budskapet – skrev kommunikationsteoretikern Marshall McLuhan redan 1967. När SL ett halvt sekel senare säljer reklamutrymme i Östermalmstorgs t-banestation till SD undrar man exakt vad i McLuhans formulering som gått bolaget förbi.

För det finns förstås mycket i själva budskapet att förargas över – att det är ren och skär lögn är det mest uppenbara(som en norsk rapport diskuterad i SvD 1 augusti visar är ”det organiserade tiggeriet” en myt). Att Sverigedemokraterna anlitar copywriters som inte kan stava på engelska det mer löjeväckande.

En aspekt som gör propagandan i t-banan värre än om SD köpt annonsplats i en svensk dagstidning för samma ord, är att budskapet helt och hållet gifter sig med själva nyttjandet av kollektivtrafiken. Lokalerna och fortskaffningsmedlen – kollektivtrafiken som rum – är inte en dagstidning eller tv. Som stockholmare kan jag svårligen välja bort tunnelbanan och jag finansierar den med både månadskort och skattemedel.

Annons
X

Gällde det en tv-kanal eller tidning skulle jag kunna avsluta prenumerationen, säga upp kanalabonnemanget. Hos SL är jag fast.

Saken blir inte bättre av att budskapets avsändare suddas ut både för inhemska och utländska besökare när det placerats i taket, en plats som vanligtvis inte används till reklam eller politisk propaganda. Detta är SL i hög grad medvetna om. Som graffitiintresserad vill jag tillämpa McLuhans ord på ett konkret exempel:

**Tåg och **tunnelbaneutrymmen har en särskild status i graffitikulturen. Det häpnadsväckande i jämförelse med SD:s banderoller i taket till rulltrappan till Östermalmstorgs t-bana är att SL tillsammans med Stockholms stads tidigare styre under många år stödde den så kallade nolltoleransen. Hade en – hypotetiskt förmögen - graffitimålare betalat samma summa som SD för att finansiera en målning i t-banestationens tak hade hen fått avslag.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Markeringen förklarades med att budskapet (graffitin) skulle ha legitimerats, blivit laglig, av placeringen och fött mer (olaglig) graffiti. Här finns en moralisk diskussion som står över den ekonomiska.

    **Något sådant **bekymmer kring spridande av lögner som kan få allvarliga konsekvenser för individer som till exempel tigger i anslutning till t-banan har SL uppenbarligen inte. Rasism och hetsande lögner går an, förklarar de för Stockholms invånare och stadens utländska besökare.

    Visst, det kan ses som stötande av ”meningsmotståndare,” meddelar SLs kommunikatör. Och tillägger att de inte kan göra skillnad på politikens partier.

    Så nu väntar vi bara på att något parti på yttersta vänsterkanten köper reklamplats på andra ändan av stationen, ursäktar röran och förklarar för turisterna hur kungafamiljen och överklassen suger ut svenska folket.

    ”Men välkommen tillbaka när vi tagit makten – då blir det bättre”.

    Annons

    SD:s reklam på Östermalmstorgs tunnelbanestation.

    Foto: Bertil Ericson / TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X