X
Annons
X

Hynek Pallas: Hos SL blir jag fast i SD:s lögner

SD:s reklam på Östermalmstorgs tunnelbanestation.
SD:s reklam på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Foto: Bertil Ericson / TT
Uppdaterad
Publicerad

The medium is the message” – mediet är budskapet – skrev kommunikationsteoretikern Marshall McLuhan redan 1967. När SL ett halvt sekel senare säljer reklamutrymme i Östermalmstorgs t-banestation till SD undrar man exakt vad i McLuhans formulering som gått bolaget förbi.

För det finns förstås mycket i själva budskapet att förargas över – att det är ren och skär lögn är det mest uppenbara(som en norsk rapport diskuterad i SvD 1 augusti visar är ”det organiserade tiggeriet” en myt). Att Sverigedemokraterna anlitar copywriters som inte kan stava på engelska det mer löjeväckande.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X