Annons
Recension

”Återblick – Per Kirkeby på Wanås”Här får vi vila i det diffusa och ofullständiga

Sedan mer än 20 år står Per Kirkebys skulptur i rött Kanik-tegel i det skånska slottets park.
Sedan mer än 20 år står Per Kirkebys skulptur i rött Kanik-tegel i det skånska slottets park. Foto: Anders Norsell/Wanås Konst

I sommar lyfter Wanås fram den danske konstnärens mångsidighet – tecknaren, skulptören och grafikern – i både äldre och helt nya verk. Ulrika Pilo gläds över ett konstnärskap där hon slipper explicita budskap och påstådda sanningar.

Under strecket
Publicerad

Per Kirkeby är en av Danmarks mest uppmärksammade konstnärer med utställningar och permanenta verk över hela världen, här med ”Untitled”, 2016.

Foto: Bo Bjerggaard Galleri/Wanås Konst Bild 1 av 2

”Återblick” . Per Kirkeby, installation på Wanås konst, 2016.

Foto: Mattias Givell Bild 2 av 2

**Då och då **kräver något eller någon vår uppmärksamhet. Är vi villiga att ge den kan skikt efter skikt av innehåll friläggas tills vi kan förnimma det gömda stoffet, ge erfarenheter av ömsesidiga transaktioner av tid.

Utställningen med den danske konstnären Per Kirkeby på Wanås Konst är en del i det arbete som institutionen utför för att lyfta fram de konstnärer vars verk vi möter i den så här års lummiga skulpturparken. I­­ en upplyst glänta ett par minuter från huvudbyggnaden uppenbarar sig Kirkebys tegelskulptur. En huskropp, på samma gång öppen och sluten likt en bysantinsk helgedom. Att vi befinner oss i det södra tegelbältet fyller stommen med tätare allusioner. Projektet går under titeln ”Återblick”, men är i detta fall inte ett nostalgiskt betraktande. Här skapas snarare ett rum från vilket vi kan läsa en senare generation målare. Verken på Wanås är dock inte de klaraste exemplen på hans inflytande.

Annons
Annons
Annons