Annons

Hos Norén är döden nära barndomen

Carl Magnus Dellow, Monica Stenbeck och Erik Ehn repeterar ”Andante” på Dramaten med gott humör trots temat åldrande och demens.
Carl Magnus Dellow, Monica Stenbeck och Erik Ehn repeterar ”Andante” på Dramaten med gott humör trots temat åldrande och demens. Foto: Lars Pehrson

Åldrande och demens i tre pjäser – nu är det dags för ”Andante”, första delen i Lars Noréns trilogi som spritts över olika teatrar. SvD Scenvår möter en ensemble som dansar och funderar över åldrandets villkor.

Under strecket
Publicerad

Hett kaffe i plastmuggar, avslängda koftor och manus med handskrivna anteckningar i högar på de kringströdda stolarna. Det är tidig förmiddag och i en repetitionssal längst upp i Dramatenhuset talas det om demens. I det kala rummet sitter de sju skådespelarna och går igenom nyskriven text som nu ska in i det befintliga manuset.

En diskussion om huruvida författaren Jean Genet ska kyssa Monica Stenbecks Elsa under valvet eller mellan valven på Kungsgatan utbryter.

Lars Norén menar att kroppen minns, den är intelligent. ”Jag har fått mer respekt för åldrandet, nu när jag själv har blivit äldre. Allt som är trasigt, allt som gick sönder.”

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Per Mattsson, Camilla Rensgård (statist) och Sten Ljunggren repeterar. ”Lars Norén söker hela tiden tonträff. Han är ganska envis, vilket jag gillar. Samtidigt upplever jag inte att han har någon prestige, han kör inte över oss skådespelare, utan söker alltid ett samarbete”, säger Erik Ehn som spelar fotografen Jacob.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons